Original title:
Divadlo Fórum a jeho vliv na řešení problémů ve třídním kolektivu na 1. st. ZŠ
Translated title:
Forum theatre and its influence on solving the problems in the clas of the Primary School
Authors:
Kubecová, Milena ; Svobodová, Radmila (advisor) ; Holemá, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zam ena na oblast dramatické výchovy, která je mojí specializací, konkrétn na jednu z jejích metod - divadlo Fórum. Jejím cílem je posoudit ú innost divadla Fórum p i ešení káze ských problém mezi žáky 1. stupn základní školy. V teoretické ásti rozpracovávám témata samotného zakladatele divadla utla ovaných Augusta Boala, skrze jeho pojetí se vracím až ke ko en m brazilského národa, odkud se pozd ji zrodily samotné principy divadla. V nuji se také obecné charakteristice agresivity, kterou jsou pedagogové nuceni na školách mezi žáky ešit a zejména jí p edcházet v rámci preventivních program a úzkou spoluprací nejen s žáky, ale také s jejich rodi i. Jedním z takových program jsou p edstavení ob anského sdružení Divadelta, se kterým jsem navázala v rámci praktického výzkumu ve svojí diplomové práci spolupráci, a které mi nabídlo ke zkoumání realizaci svého zab hlého programu Trest se zam ením na žáky 1. stupn a agresivní chování v po átcích školní docházky. Výzkum prob hl mezi žáky 3. a 4. ro ník na dvou základních školách. Provád la jsem ho s pomocí dotazník , které žáci vypl ovali bezprost edn po zhlédnutí p edstavení a jeho reflexi. Zajímaly m také názory u itel , kte í se p edstavení zú astnili a p edali mi svoje post ehy písemnou formou. Rozhodující však pro m byly výpov di...The dissertation concentrates on drama in education, which is my specialization, specifically on one of its techniques - Forum Theatre. Its objective is to assess the efficiency of Forum Theatre as a method applied to solve disciplinary problems among primary school pupils. In the theoretical part, I deal in detail with the ideas promoted by the founder of Theatre of the Oppressed, Augusto Boal. Studying his approaches, I return back to the roots of the Brazilian nation which brought forth the very principles of the theatre. I also elaborate on general characteristics of the aggressive behaviour among school pupils that teachers have to address and in particular proactively prevent by implementing preventive programmes and closely cooperating with pupils and their parents as well. One of such programmes is based on performances given by Divadelta, a civic association I started to cooperate with during the field research that I carried out for the purposes of my dissertation. They suggested I could study the staging of their routine performance titled Trest (The Punishment) targeting pupils of the primary stage at elementary schools and focusing on aggressive behaviour at the beginning of their school education. The research was carried out among pupils of the 3rd and 4th grades at two elementary...
Keywords:
conflict; Forum Theatre; participation; Primary School; solving; Divadlo Forum; I. stupeň ZŠ; konflikt; participace; řešení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67084