Original title:
Karetní hry pro 5-6leté děti v rozvoji předmatematické gramotnosti
Translated title:
Card-games for the 5-6 years old children in developement of pre-mathematics literacy
Authors:
Kidery, Barbara ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Jančařík, Antonín (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Karetní hry pro 5-6leté děti v rozvoji předmatematické gramotnosti AUTOR: Barbara Kidery KATEDRA Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Michaela Kaslová ABSTRAKT: Diplomová práce zjišťuje, zda jsou děti v předškolním věku schopné hrát vybrané karetní hry, v rámci kterých se rozvíjejí schopnosti a prohlubují dovednosti, které tvoří součást předmatematické gramotnosti. Teoretická část práce je zaměřena na oblasti ve vývoji dítěte, které mohou ovlivňovat a limitovat děti v hraní karetních her. Dále ujasňuje postavení karetních her v různých herních kategorizacích, seznamuje s druhy karet, karetních her a jak postupovat u her s pravidly. Praktická část práce předkládá deset karetních her odehraných s dětmi ve věku 5-6 let, detailní rozbor jejich pravidel, organizační složky k jednotlivým hrám, analýzu videodokumentace pořízené při hrách a metodické poznámky k praxi. KLÍČOVÁ SLOVA: předmatematická gramotnost, rozvoj schopností předškolního dítěte, hra s pravidly, karetní hraTITLE: Card-games for the 5-6 years old children in developement of pre-mathematics literacy AUTHOR: Barbara Kidery DEPARTMENT: Mathematics & Mathematical Education Department SUPERVISOR: PhDr. Michaela Kaslová ABSTRACT: Diploma thesis investigates whether are preschoolers able to play selected card games, within which develope and deepen the skills, that are part of pre-mathematics literacy. The theoretical part is focused on the areas of child development that may affect and limit the children playing card games. Further clarifies the status of card games in various game categorization, introduces kinds of cards, card games and how to proceed in games with rules. The practical part presents ten card games played with 5-6 years old children, a detailed analysis of their rules, organization of the various games, analysis of video documentation acquired during games and methodological notes for the practice. KEYWORDS: pre-mathematics literacy, development of preschool child abilities, game with rules, card game
Keywords:
card game; development of preschool child abilities; game with rules; pre-mathematics literacy; hra s pravidly; karetní hra; předmatematická gramotnost; rozvoj schopností předškolního dítěte
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67076