Název:
Komparační studie čtyř romských životních příběhů
Překlad názvu:
Komparační studie čtyř romských životních příběhů
Autoři:
Ryvolová, Karolína ; Ulmanová, Hana (vedoucí práce) ; Acton, Thomas (oponent) ; Soukup, Daniel (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The objective of this thesis is to do a comparative analysis of four Romany life-stories in prose from different parts of the world and identify features which may justly be called characteristic of Romany writing. The comparison of Victor Vishnevsky's Memories of a Gypsy, Mikey Walsh's Gypsy Boy and Gypsy Boy on the Run, Andrej Giňa's Paťiv. Ještě víme, co je úcta and Irena Eliášová's Naše osada yields valuable insights into how Romany writers construct their identity and to what extent their current work relates to the existing literary genres. Because of Romany studies' multidisciplinary nature, the extensive introduction lays the theoretical foundations for the analysis. I proceed from the characteristics of Romany studies in general in part 1.2 to the way it was practised during my undergraduate years in Prague as opposed to the Western tradition (part 1.3). Using a case study of the schism Romany studies are currently facing in the Czech Republic, in part 1.4 I attempt to illustrate the more general epistemological challenges the field has been grappling with between essentialist/primordialist and radical constructivist views. As there is a definite scarcity of theoretical literature conceptualising Romany writing, in part 1.5 of the introduction the existing body of work is assessed and found...Resumé Cílem této práce je skrze srovnávací analýzu čtyř romských životních příběhů z různých částí světa identifikovat rysy psaní Romů, které by bylo možné považovat za univerzálně sdílené. Komparace děl V. Vishnevského Memories of a Gypsy, M. Walshe Gypsy Boy a Gypsy Boy on the Run, I. Eliášové Naše osada a A. Gini Paťiv. Ještě víme, co je úcta přináší cenné informace o tom, jak romští autoři konstruují svou identitu a do jaké míry lze jejich práce zařadit do stávajících literárních kategorií. Romistika je multidisciplinární obor, jehož teoretická východiska i úskalí jsou rozebrána v rozsáhlém úvodu. Na příkladu rozkolu mezi tzv. primordialisty a radikálními konstruktivisty v české romistice dokladuji dvě obecnější tendence ve světových romských studiích a naznačuji svou pozici v rámci této debaty. Současně vyhodnocuji dosavadní teoretickou literaturu k tématu romského písemnictví a shledávám ji nedostatečnou. K analýze jednotlivých textů jsou zkušebně použity zavedené teoretické rámce, konkrétně postkoloniální teorie, afroamerická literární teorie, koncept orálních a typografických kultur v pojetí Waltera Onga a pojmy habitus, misrecognition a geneze literárního pole, jak je zavedl Pierre Bourdieu. Považuji je za dílčím způsobem použitelné a inspirativní, ale nikdy ne bez výhrad. Domnívám se, že do...
Klíčová slova:
afroamerická literární teorie; bájné domovy; esencialismus; etnicita; habitus; hybridita; identita; kolonizované vědomí; literární pole; mylné rozpoznání; orální kultury a kultury písma; podvratnost; postkoloniální teorie; primordialismus; radikální konstruktivismus; Romistika; romská studia; romské psaní; společně vytvořený životní příběh; subalterita; symbolické násilí; tisku; životní příběh; African-American literary theory; collaborative life-story; colonised mind; essentialism; ethnicity; Gypsy studies; habitus; hybridity; identity; imaginary homelands; life-story; literary field; misrecognition; oral and chirographic; postcolonial theory; primordialism; radical constructivism; Romany; Romany writing; subalterity; subversiveness; symbolic violence; typographic cultures