Název:
Feminismus v poezii Adrienne Rich: Srovnání její rané a pozdní tvorby
Překlad názvu:
Feminism in the Poetry of Adrienne Rich: A Comparison of Her Early and Late Poems
Autoři:
Cimalová, Natalie ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Quinn, Justin (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This BA thesis examines the development of feminism in the poetry of Adrienne Rich between the 1950s and the 1990s. Feminism in Rich's poetry took years to develop from strict formalism in the 1950s that only alluded to the unequal status of women in patriarchal society, to bold free verse and feminist attitudes in the 1970s, and finally to an engagement with marginalization of certain groups of people due to their race, nationality, class or religion. Rich examined the marginalization of women in society already in her first collection, A Change of World (1951), through poems such as "Aunt Jennifer's Tigers" or "An Unsaid Word," which are characterized by the perfection of form. Formalism was still a prominent hallmark of the poems in Rich's second collection, The Diamond Cutters, and Other Poems (1955), but a certain loosening of Rich's style, deviations from the tight stanzaic structure and a bolder approach to criticizing male authority over women can be seen in these poems. This concerns for example poems "Living in Sin" and "Perennial Answer," which address traditionally assigned gender roles. Between the 1950s and the 1970s, there was a major change in Rich's poetry, because it became significantly radical both in terms of feminism and free-verse. This significant shift is most prominent in...Tato bakalářská práce zkoumá vývoj feminismu v poezii Adrienne Rich od 50. do 90. let 20. století. Trvalo roky, než se feminismus v poezii Rich vyvinul ze striktního formalismu typického pro 50. léta, který jen nepřímo poukazoval na nerovné postavení žen v patriarchální společnosti, do odvážných feministických postojů a použití volného verše v 70. letech, a nakonec do zohledňování marginalizace určitých skupin lidí kvůli jejich rase, národnosti, společenskému postavení nebo náboženství. Rich se zaměřila na marginalizaci žen již ve své první sbírce s názvem A Change of World (1951), a to například v básních "Aunt Jennifer's Tigers" nebo "An Unsaid Word," pro které je charakteristická dokonalá forma, která šikovně zakrývá feministické postoje a emoce autorky. Formalismus sice zůstal typickým znakem básní i v její druhé sbírce, The Diamond Cutters, and Other Poems (1955), nicméně zde je možné zpozorovat jisté uvolnění stylu, odchýlení od pevné struktury slok a odvážnější kritiku mužské kontroly nad ženami. Toto se týká například básní "Living in Sin" a "Perennial Answer," které hovoří o tradičním přidělování genderových rolí. Mezi 50. a 70. léty 20. století se poezie Adrienne Rich zásadně změnila, neboť se stala výrazně radikální jak v souvislosti s feminismem tak s použitím volného verše. Tento...
Klíčová slova:
Adrienne Rich; americká poezie 20. století; feminismus; ženská literatura; 20th-century American Poetry; Adrienne Rich; Feminism; Women's Writing