Název:
Mircea Eliade jako dramatický autor
Překlad názvu:
Mircea Eliade as Dramatic Author
Autoři:
Našincová, Klára ; Valentová, Libuše (vedoucí práce) ; Vajdová, Libuša (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce vymezuje autorský typ spisovatele Mircei Eliada jako dramatického autora včetně recepce jeho díla soudobými kritiky v porovnání s jeho subjektivním viděním těchto děl. Ozřejmí také pozadí jejich vzniku. Posoudíme, zda a jak souvisí Eliadovy povídky a deníky s jeho dramaty. U hry Ifigenie zhodnotíme, nakolik se Eliadův přístup liší od pojetí tvůrců, kteří zpracovali obdobné téma v minulosti (Euripidés, Jean Rotrou, Jean Racine, Johann Wolfgang Goethe) a do jaké míry čerpá z rumunských lidových balad (Jehnička a Mistr Manole). Ve zbývajících dramatických textech pak zjistíme, jak se do nich promítá Eliade jako religionista, zejména jeho teorie o teroru dějin (v dramatickém zlomku 1241), teorie o posvátném a profánním ve hře Lidé a kameny a reakce na mýtus tvořící se kolem osobnosti sochaře Constantina Brâncușie v dramatu Nekonečný sloup. Většina použitých textů (jak odborných, tak beletristických) je k dispozici v původním znění v poznámce pod čarou nebo v příloze. Překlad některých textů byl součástí odborné práce.This bachelor thesis defines writer Mircea Eliade as a dramatic author, including reception of his work by contemporary literary recenzents in confrontation to his own point of view. It will also explain the backround of creating the playworks. We deside if there are any relations between Eliade's diaries, novels and dramas. We will compare similar subject: the drama Iphigenia by older authors (Euripides, Jean Rotrou, Jean Racine and Johann Wolfgang Goethe) and how much are projected old Romanian folk ballads Miorița (The Little Ewe) and Meșterul Manole (The Master Builder Manole). In the rest of the play works we decide how much is involved Eliade as a religionist especially his theory of "teror of the history" (in partial drama 1241), theory of the "sacral and profane" in drama Oameni și pietre (People and Stones) and the response to the myth around famous sculptor Constantin Brâncuși in the play Coloana fără sfârșit (The Infinite Column). Most of the used texts are available under the lines or in the attachment. Unless it isn't written differently, the translations I've made myself and it was a part of the technical work.
Klíčová slova:
1241; Constantin Brâncuși; Ifigenie; Lidé a kameny; Mircea Eliade; Nekonečný sloup; rumunská literatura 20. století; rumunské drama; 1241; Iphigenia; Mircea Eliade; romanian drama; romanian literature 20th century; The Infinite Column; The People and Stones