Original title:
Zhodnocení efektivity metody Sfumato - Splývavé čtení v prevenci rozvoje dyslexie
Translated title:
Evalution effectiveness of the sfumato flowint reading method in preventing
Authors:
Formánková, Iveta ; Felcmanová, Lenka (advisor) ; Durdilová, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci "Zhodnocení efektivity metody Sfumato - Splývavé čtení v prevenci rozvoje dyslexie" se snažíme zjistit, zda je za předpokladu aplikace určité metody počátečního čtení eliminován výskyt specifické poruchy učení - dyslexie. Teoretická část se zabývá základními teoretickými východisky v oblasti specifických poruch učení a výuky počátečního čtení se zvláštním zaměřením na problematiku dyslexie a metodu Sfumato - Splývavé čtení. Ve výzkumné části jsou na základě rozhovorů a dotazníkového šetření porovnávány a hodnoceny metody výuky počátečního čtení v souvislosti s rozvojem dyslexie. Práce si klade za cíl zhodnotit efektivitu vybraných metod výuky prvopočátečního čtení ve vztahu k prevenci rozvoje specifické poruchy učení - dyslexie.In this Master's thesis entitled "Effectiveness Evaluation of Sfumato Metod of Initial Reading in Prevention of Dyslexia" we tried to find out, whether application of a certain teaching method of an initial reading eliminates presence of dyslexia. Thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part characterizes theoretical basis in the area of specific learning disabilities and education of initial reading with special focus on dyslexia issues and Sfumato Method of Initial Reading. The practical part is based on interviews and questionnaire surveys, which provides us possibility to compare methods of education of initial reading and evaluate them in context of development of specific learning disability - dyslexia. The thesis aims to evaluate of selected methods of education of initial reading in relation to prevention of specific disability of reading learning - dyslexia.
Keywords:
dyslexia; initial reading; Sfumato Method of Initial Reading; specific learning disabilities; dyslexie; počáteční čtení; Sfumato - Splývavé čtení; specifické poruchy učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65981