Název:
Ověření postupů práce s poezií na 2.stupni základní školy
Překlad názvu:
Verification of procedures of work with poetry in grades 6-9
Autoři:
Bierdümpflová, Marie ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této diplomové práci jsou ověřovány postupy pro práci s poezií na druhém stupni základní školy. V teoretické části je vymezen termín poezie a stručně shrnut vývoj poezie pro děti a mládež. V kapitole Poezie ve škole se pojednává o postavení poezie v kurikulárních dokumentech, o roli učitele při její výuce a o čítankách a metodických příručkách, jež má učitel k dispozici. Dále jsou vymezeny vyučovací metody a blíže specifikovány metody vhodné pro práci s poezií. Teoretickou část uzavírá charakteristika žáků druhého stupně z hlediska vývojové psychologie. Praktickou část uvozuje stručná charakteristika lekcí, je vysvětlena jejich struktura a řazení jednotlivých lekcí. Dále je objasněna metodologie výběru textů a blíže je popsáno prostředí ZŠ Hanspaulka, kde byly lekce ověřovány, a žáci, kteří s lekcemi pracovali. Následují dílčí lekce pro různé ročníky druhého stupně základní školy. V každé jsou nejprve uvedeny jednotlivé postupy práce s poezií a ty jsou zpětně zhodnoceny. K práci jsou připojeny doplňkové materiály, které byly v lekcích použity.This thesis is dealing with verification of procedures of work with poetry at grades 6- 9. Term of poetry and concisely summarized development of poetry for children and young is defined in the theoretical part. Chapter Poetry at school is dealing with position of poetry in curriculum documents, with the role of teacher by teaching poetry and with reading- books and methodical manuals, which teacher can use. Teaching methods and closer specified of methods destined especially for work with poetry are defined further. Theoretical part concludes characteristic of pupils at grades 6-9 from evolutionary psychologic's view. Practical part intorduces a brief characteristic of lections, there is an explanation of their structure and sorting. In the next part is explained methodology of choosing texts, description of the enviroment of primary school Hanspaulka, where the lections were verified, and pupils who worked with. After that follows each lection for different classes of upper level of primary school. The lections were verified and also evaluated. Supplemetnal worksheets which were used in lections as well are added.
Klíčová slova:
2. stupeň základní školy; lekce práce s poezií; literární výchova; metody; poezie pro děti a mládež; postupy práce s poezií; lections of work with poetry; literacy; methods; poetry for children and young; procedures of work with poetry; Upper primary school