Original title:
Pedagogické aspekty v přípravě budoucích pěstounů v ČR
Translated title:
Pedagogical aspects in the preparation of future foster parents in the Czech Republic
Authors:
Vondrovicová, Lenka ; Komárková, Tereza (advisor) ; Tvrzová, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je věnována tématu přípravných kurzů pro žadatele o pěstounskou péči. Cílem práce je zmapovat průběh odborných příprav budoucích pěstounů a doplnit jej o jejich subjektivní názory. V teoretické části poukazuje na aktuální legislativní změny ovlivňující oblast náhradní rodinné péče v ČR. Dále se zabývá tématy úzce spjatými s pěstounskou péčí, jako například příbuzenská pěstounské péče, kontakt s biologickými rodiči nebo identita dětí v pěstounské péči. Následující část práce je zaměřena na analýzu dostupných vzdělávacích programů pro pěstouny, jejich specifika a dále s nimi související metodická doporučení Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky. Praktická část práce byla realizována za podpory DC Paprsek. Formou polostrukturovaných rozhovorů s žadateli o pěstounskou péči byl zkoumán jejich subjektivní náhled na efektivitu a důležitost vzdělávacích kurzů.The thesis is devoted to the topic of preparatory courses for applicants for foster care. The aim of the thesis is to chart the course of professional preparation of future foster parents and replenish their subjective opinions. The theoretical part refers to the current legislative changes affecting the area of foster care in the Czech republic. It also deals with topics closely related to foster care, such as kinship care, contact with the biological parents or the identity of children in foster care. The following section is focused on the analysis of available training programs for foster parents, their specifics and the related methodological recommendations of Ministry of Labour and Social Affairs of the Czech Republic. Practical work was supported by DC Paprsek. By the form of semi-structured interviews with applicants for foster care was studied their subjective view of the importance and effectiveness of training courses.
Keywords:
Biological Parent; Classes for Foster Parents; Family Law; Foster Parent; Foster Preparation; Law on Social and Legal Protection of Children; Long-term Foster Care; Professional Foster Care; Substitute Family Care; Biologický rodič; Dlouhodobá pěstounská péče; Kurzy pro pěstouny; Náhradní rodinná péče; Pěstoun; Pěstounská péče na přechodnou dobu; Příprava pěstounů; Zákon o rodině; Zákon o sociálně právní ochraně dětí
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/65591