Název:
Autoportrét - vivisekce představ sám o sobě
Překlad názvu:
Self-portrait - Vivisection of One's Own Image
Autoři:
Härtelová, Magdalena Jadwiga ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Lahoda, Vojtěch (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá autoportrétem jako žánrem se zaměřením na duševní procesy týkající se pojetí vlastní individuality, odehrávající se během tvorby a manifestující se na výsledném díle. Obsahuje čtyři případové studie rozebírající autoportrétní tvorbu čtyř umělců napříč dějinami umění. V úvodní kapitole je položena základní hypotéza popisující dvě možné roviny - vrstvu reprezentační a druhou, obsahující odchylky od původně stanoveného, ve které se projevují osobnostně transgresivní procesy tvorby. Další kapitola je věnována shrnutí typů autoportrétu a historicko-uměleckému přehledu vývoje žánru. Ten se namísto konkrétních děl či umělců soustředí na faktory ovlivňující sebepojetí, postavení umělce a samotný žánr. Následující, třetí kapitola nastiňuje myšlenková východiska práce. Pojednává o možnostech a limitech objektivity, rozsahu individuality a také časovosti. Po ní následuje vlastní tělo práce, které je děleno podle tří aktérů autoportrétu, tedy na autora, objekt a diváka. Každá z kapitol je uzavřena podkapitolou týkající se času a díla: Minulosti jako nastavení, Představám budoucnosti a Přítomnosti díla. Podkapitoly pojednání o autorovi řeší elementy nastavení před tvorbou, jako jsou okolnosti vzniku, prostředky či motivace k tvorbě autoportrétu. Tyto aspekty definují reprezentační rovinu....This bachelor thesis is dealing with self-portraiture as genre with concentration on inner processes regarding the concept of one's own individuality. These take place in the course of creation and manifest themselves in the resulting work of art. The essay contains four case studies analysing self-portraits of four artists throughout art history. A hypothesis is presented in the introductory chapter about two levels of self-portrait - a representational one and a latter one of deviations from original plan, where the self-transformation of creative process shows. The next chapter sums up different types of self-portraits as well as evolution of the genre. Instead of specific art works or artists it focuses on factors influencing perception of self, artists' status and the very self-portraiture as genre. In third chapter, ideological stand points are outlined. It concerns with the limits of objectivity, extent of individuality and temporality. Following is the body of the thesis. It is divided according to the three participants of self- portrait: author, object and viewer. Each chapter is sealed with a section regarding one of the tenses concerning work of art: The Past as a Setting, Visions of the Future and The Presence of Art. The part of the author deals with elements of settings prior to...
Klíčová slova:
Albrecht Dürer; autoportrét; Cindy Sherman; divák; imaginace; individualita; interpretace; Max Beckmann; mýtus o Narcisovi; mýtus umělce; nevědomí; objekt; proces tvorby; Rembrandt van Rijn; sebepojetí; sebereflexepředstavy o sobě; subjektivita; transgrese; umělec; časovost díla; žánr; Albrecht Dürer; Artist; Cindy Sherman; Creative Process; Genre; Imagination; Max Beckmann; Myth of Narcissus; Object; Rembrandt van Rijn; Self-Concept; Self-Portrait; Self-Reflection; Self-Transgression; Subjectivity Individuality; Temporality in Art; the Myth of an Artist; Unconsciousness