Original title:
Agrese a vývoj dětských skupin
Translated title:
The aggression and the development of children's groups
Authors:
Doležalová, Barbora ; Horáková Hoskovcová, Simona (advisor) ; Morávková Krejčová, Lenka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce pojednává o agresivním chování v souvislosti s dětskými skupinami. První část práce je literárně přehledová, zahrnující různé poznatky týkající se teorií, druhů a příčin agrese. Dále se pak zaměřuje na vývoj a dynamiku skupiny, se zaměřením na školní prostředí, a agresivními jevy, které ve skupině mohou nastat. Následně navrhuje možné formy prevence těchto jevů, které by vedly k jejich utlumení či odstranění. Druhou část práce se věnuje návrhu výzkumu, ve kterém je experimentálně ověřována účinnost vybraného preventivního programu na náhodně vybraném souboru tříd. Klíčová slova: Agrese - teorie agrese - typy a příčiny agresivity - dětská skupina - prevenceThis paper discusses the aggressive behavior in connection with children's groups. The first part is a literature survey, involving various factors relating to theories, types and causes of aggression. Further, it focuses on the development and dynamics of groups aimed at school environments and aggressive phenomena which may occur in the group. Then it suggests possible forms of prevention of these phenomena, which would lead to the suppression or elimination. The second part is dedicated to the design of research, in which is experimentally tested the effectiveness of selected prevention program on a random sample of classes. Keywords: Aggression - aggression theory - types and causes of aggression - children's group - prevention
Keywords:
aggression; children's group; psychological intervention; theories and models of aggression; types and causes of aggression; agrese; dětská skupina; psychologická intervence; teorie a modely agrese; typy a příčiny agresivity
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64768