Název:
Vybavení a výzdoba budovy bývalého Federálního shromáždění
Překlad názvu:
Fixtures, Fittings and Visual Art Objects in the Building of the Former Czechoslovak Federal Assembly
Autoři:
Konopčíková, Petra ; Biegel, Richard (vedoucí práce) ; Klimešová, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá budovou bývalého Federálního shromáždění, jejímž ar- chitektem byl Karel Prager (1923-2001). Popisuje okolnosti vzniku nové parlamentní bu- dovy a výsledné architektonické řešení. Hlavním cílem a zároveň i přínosem práce je ale zmapování vybavení budovy a její umělecké výzdoby. Bylo třeba především dohledat jed- notlivé umělce, kteří se měli na výzdobě podílet, a díla, která sem byla určena. Původní výtvarná koncepce byla vytvořena v období politického uvolňování 60. let vrcholícího Pražským jarem. Radikálně byla ale změněna s nástupem normalizace, kdy se většina zúčastněných umělců dostala na seznam nepřijatelných jmen. Významným zdrojem in- formací o plánované výzdobě byla dobová periodika, monografie jednotlivých umělců či katalogy jejich výstav a v neposlední řadě rozhovory s pamětníky. Snahou nebylo vytvořit jen prostý výčet děl, ale zařadit je jak do kontextu tvorby jejich autorů, tak do kulturně- politické situace.This bachelor thesis deals with the building of the former Federal Assembly, designed by architect Karel Prager (1923-2001). The thesis depicts the circumstances relating to the new Parliament building and the resulting architectural design. The target is to map out the fixtures, fittings and visual art objects in the building. It was necessary to look up in- dividual artists whose works of art had been initially designated to decorate the building. The original artistic concept was created in the sixties during the time of political relax- ation that culminated by the Prague Spring. However, the concept had to be substantially altered in connection with the start of subsequent "political normalization" when most formerly participating creative artists became officially unacceptable. Important sources of information concerning visual art objects for the building were periodicals from the time of construction, monographies of individual artists, catalogues from their exhibitions and dialogues with those who were directly involved. The thesis does not merely enumerate individual works of art in the building but it considers them both with regard to their creators' other visual art objects and the cultural and political situation.
Klíčová slova:
60. léta 20. století; architektura; Federální shromáždění; Karel Prager; normalizace; Praha; tvůrčí skupina Huť; umělecká díla; architecture; creative arts group called Huť; Federal Assembly; Karel Prager; political normalization; Prague; The sixties of the 20th century; works of art