Original title:
Změny životních hodnot u dospívajících umístěných do diagnostického ústavu
Translated title:
Life value changes of the adolescents placed at diagnostic institucions
Authors:
Florianová, Veronika ; Vágnerová, Marie (advisor) ; Janošová, Pavlína (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Změny životních hodnot u dospívajících umístěných do diagnostického ústavu" pojednává o složitém období dospívání a problémech, které jsou mladiství nuceni v tomto období řešit. Zabývám se především mládeží ve věku 15 - 19 let. Práce je zaměřena na socializaci a začleňování jedince do společnosti, vazby k rodině a problémy s odpoutáním od rodiny. Zaměřuji se na specifikaci hodnot mladistvých a hodnotové žebříčky v dospívání. Odlišnosti názorových rozdílů vyplývají z pohlaví dospívajících a souvisejí s umístěním v ústavní péči, konkrétně v diagnostických ústavech. V praktické části zkoumám pomocí dotazníkového šetření životní hodnoty u studentek ze Středního odborného učiliště gastronomie a podnikání a porovnávám je s hodnotami u klientek diagnostického ústavu. Zjišťuji, zda se u mladistvých umístěných do diagnostického ústavu mění jejich hodnoty a hodnotové žebříčky, zda se nějak výrazně liší jejich hodnoty od hodnot studentek ze středního odborného učiliště, které mají odlišné životní zkušenosti. Klíčová slova Delikvence, diagnostický ústav, dospívání, hodnoty, mládež, rodiče, rodina, ústavní výchova.Thesis "The changes of life-values in adolescents placed in diagnostic institute" discusses the difficult period of life - adolescence. I'm also writing about problems young people must deal with in this period. Work and research is focused on a young people between 15 and 19 years. The work is targeted on socialization and integration of an individual in society, on attachment to family and problems with detachment from family. I focus on the specification of values and value systems juveniles in adolescence. Differences of opinion arise from gender differences of adolescents and are associated with the placement in institutional care, particularly in diagnostic institutes. In research I had been asking high school students and respondents from diagnostic institute to find differences in values of their life. I try to find if the values and value system of the juvenile placed in a diagnostic institute are significantly different values of students from secondary vocational schools, which have different life experiences. Keywords Criminality, diagnostic institutions, adolescence, values, young, parents, family, institutional care.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64495