Original title:
Demokracie v Iráku?
Translated title:
Democracy in Iraq?
Authors:
Sedlářová, Barbora ; Barša, Pavel (advisor) ; Drahokoupil, Štěpán (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce "Demokracie v Iráku?" se zabývá potížemi při nastolování demokracie v Iráku mezi léty 2003 až 2010. Vychází ze dvou hypotéz. První hypotéza se týká příčiny těchto potíží. Předpokladem je, že jsou dány historicky - skutečností, že až do vzniku Iráku po 1. světové válce udržovala Osmanská říše fragmentaci do tří administrativně oddělených oblastí, v nichž žili šíc ité, sunnité a Kurdové. Britská kolonizace, ani postkoloniální autoritářský režim tuto etnicko-náboženskou rozdrobenost nepřekonaly. Druhá hypotéza se týká typu demokracie, kterou se postsaddámovské elity pokoušejí v Iráku (nepříliš úspěšně) nastolit. Předpokladem je, že se jedná o demokracii konsociační.The thesis Democracy in Iraq? firstly considers difficulties in establishing democracy in Iraq between 2003 and 2010. It proceeds from two hypotheses. The first hypothesis concerns the causes of these problems. The assumption is that the problems there were historically - the fact that until the establishment of Iraq after the First World War kept the Ottoman Empire fragmentation into three administrative separate areas in which lived Shic as, Sunnis and Kurds. British colonization and postcolonial authoritarian regime did not overcome this ethnic-religional fragmentation. The second hypothesis concerns the type of democracy that the post-Saddam elites are trying (not very successfully) to establish in Iraq. The assumption is that is a consociational democracy.
Keywords:
Consociational democracy; Iraq's political system; Iraqi constitution; Iraqi policy; Transition to democracy; War in Iraq; irácká politika; irácká ústava; konsociační demokracie; politický systém Iráku; přechod k demokracii; válka v Iráku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/64059