Original title:
Komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech
Translated title:
Comparison of contemporary French and Czech kindergarden in some significant aspects
Authors:
Obdržálková, Marie ; Uhlířová, Jana (advisor) ; Kropáčková, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech Autor: Marie Obržálková Katedra: Katedra primární pedagogiky Vedoucí bakalářské práce: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. Abstrakt: Cílem této práce je komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech. Těmi jsou cíle a pojetí předškolního vzdělávání a režim běžného dne jedné třídy mateřské školy. Práce má dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část pojednává o zakotvení mateřských škol ve vzdělávacím systému, pojetí dítěte, podmínkách péče o předškolní děti a důkladně analyzuje a srovnává legislativní dokumenty vzdělávání Francie a České republiky. Obsahuje i překlad vybraných částí kurikula z francouzského originálu. Empirická část je založena na pozorování a srovnání průběhu dne a podmínek, v nichž probíhá předškolní vzdělávání. Komparace sledovaných aspektů ukazuje rozdíly v pohledu na dítě a v aplikování teoretických dokumentů do praxe jak ve Francii, tak v České republice. Klíčová slova: komparace, systém předškolní výchovy ve Francii, mateřská škola, vzdělávací cíle, kurikulum, režim dne, pojetí dítěteTitle: The comparison of contemporary French and Czech kindergarden in some significant aspects Author: Marie Obdžálková Department: Department of primary pedagogy Supervisor: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. Abstract: The aim of this work is a comparison of contemporary French and Czech kindergarden in some significant aspects. These are (i) educational goals in the kindergardens and (ii) conception of the preschool education and daily schedule of a kindergarten class. This work consists of two major parts, the theoretical part and the empirical part. The theoretical part discusses an embedding of a kindergarden in the educational system, conception of a child, conditions of child care in a preschool age and, finally, it precisely analyzes legislative documents of the educational programs in France and the Czech republic. The analysis also includes a translation of selected parts of French curriculum. The empirical part of this work is based on observation of a daily schedule and conditions in which the preschool education takes place. The comparison of both above mentioned aspects highlights the differences between a conception of a child and the application of the theoretical document in practice in both countries, the Czech republic and France. Keywords: comparison, preschool system in France,...
Keywords:
comparison; conception of a child; curriculum; daily schedule; educational aims; kindergarden; preschool system in France; komparace; kurikulum; mateřská škola; pojetí dítěte; režim dně; systém předškolní výchovy ve Francii; vzdělávací cíle
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/63617