Original title:
Fotografie a móda: vznik prázdného obrazu
Translated title:
Potography and Fashion: formation of Empty Image
Authors:
Mikešová, Kateřina ; Fišerová, Michaela (advisor) ; Řehořová, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Fotografie a móda: vznik prázdného obrazu se zabývá fenoménem módní fotografie tak, jak se objevuje v lifestylových magazínech. Hypotézou této práce je, že současná módní fotografie používající ke svému vzniku kreativní postupy malby popírá hlavní diskurzívní předpoklad fotografického média - totiž že jde o otisk reality - přitom ale tento nárok u svých recipientů předpokládá, a fotografické médium tím zneužívá. Módní fotografie navíc neustálým opakováním a zobrazováním identických objektů - jejichž reálný předobraz neexistuje, a které pouze odkazují k neurčitému referentu - dává vzniknout prázdnému obrazu s nulovým významem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The thesis Photography and fashion: formation of Empty Image explores the phenomenon of fashion photography as it appears in lifestyle magazines. The hypothesis of this study is that the current fashion photography uses creative painting techniques, which denies the key idea about photography - that photography mirrors reality - but in the same time photography recipients are expected to believe this idea. This leads us to the assumption that fashion misuses photography. Fashion Photography, by constant repetition and displaying identical objects that in reality don't exist, which only refer to an indefinite referent gives rise to an empty image with no meaning. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
Fashion; Fashion Photography; Hyperreality; Imitation; Mass-Media; Photography; Fotografie; Hyperrealita; Masmédia; Móda; Módní fotografie; Napodobování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/63081