Název:
Hodnocení motorických dovedností dětí s Aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem pomocí MABC-2
Překlad názvu:
Assessment of notor stills in children with Aspuger syndrome and High - functioning autism using MABC-Z.
Autoři:
Nývltová, Lucie ; Komárek, Vladimír (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Aspergerův syndrom a vysokofunkční autismus patří mezi pervazivní vývojové poruchy charakterizované poruchou v oblasti komunikace a sociální interakce a omezenými, stereotypními zájmy. Popisována je také neobratnost, motorická inkoordinace a horší výsledky v testech motorických funkcí. V této diplomové práci jsme využili standardizovaný test Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC-2) k hodnocení motorických dovedností dětí s Aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem ve věku 7-10 let v porovnání se skupinou dětí s typickým vývojem. Studie se zúčastnilo 9 dětí s Aspergerovým syndromem, 3 děti s vysokofunkčním autismem a 64 dětí s typickým vývojem. Evidentní motorická porucha (pod 5. percentilem) byla zjištěna u 2 dětí s Aspergerovým syndromem a u 3 dětí s vysokofunkčním autismem. 1 dítě s Aspergerovým syndromem je ohroženo motorickou poruchou (6. -16. percentil). V celkovém skóre dosahovaly děti s Aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem v porovnání s dětmi s typickým vývojem signifikantně horších výsledků. Signifikantní rozdíl byl zjištěn ve dvou komponentách testu MABC-2, v Míření a chytání (AC) a v Rovnováze (BAL). Lepších výsledků dosahovaly děti s typickým vývojem. Výsledky studie potvrzují, že se u dětí s Aspergerovým syndromem a vysokofunkčním autismem častěji vyskytuje...Asperger syndrome and high-functioning autism is a form of pervasive developmental disorder characterized by impaired social interaction and communication and restricted and stereotyped interests. These children are often clumsy and motor uncoordinated. They also performed worse in standardized tests of motor function. In this diploma thesis we used Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC-2) for assessment motor skills in children with Asperger syndrome and high-functioning autism aged 7-10 years in comparison with the group of children developing typically. Our study included 9 children with Asperger syndrome, 3 children with high-functioning autism and 64 children with typical development. Evident motor deficit (below 5. percentile) was found in 2 children with Asperger syndrome and 3 children with high-functioning autism. 1 child with Asperger syndrome was in a risk of motor deficit (6.-16. percentile). Children with Asperger syndrome and high-functioning autism performed significantly worse than children developing typically in a total score of this test. Significant difference was found in two components of MABC-2, in Aiming and catching (AC) and Balance (BAL). Better results reached children with typical development. Results of this study indicate that children with Asperger syndrome...
Klíčová slova:
Aspergerův syndrom; motorické dovednosti; Movement Assessment Battery for Children 2; standardizované motorické testy; vysokofunkční autismus; Asperger syndrome; high-functioning autism; motor skills; Movement Assessment Battery for Children 2; standardized motor tests