Original title:
Televizní pěvecké soutěže jako současný fenomén
Translated title:
Television singing competitions as a contemporary phenomenon
Authors:
Růžičková, Lucie ; Kruml, Milan (advisor) ; Dorčáková, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Televizní pěvecké soutěže jsou fenoménem posledního desetiletí v nové podobě, která je velmi odlišná od pěveckých soutěží z druhé poloviny minulého století. Jedná se o nový způsob pojetí, který zapojuje do soutěže diváka, který se bezprostředně podílí na rozhodování o postupujících a vítězích soutěže. Cílem práce je prokázat, nebo vyvrátit můj předpoklad, že pěvecké televizní soutěže jsou fenoménem současné doby. Pokusím se charakterizovat nejznámější pěvecké soutěže popsat systém jejich fungování, hledat společné znaky, porovnat schémata soutěží. Ověřit využití televize jako interaktivního media společně s možností hlasování s využitím mobilních telefonů pro podporu sledovanosti pořadu. Porovnat tyto soutěže se soutěžemi z druhé poloviny minulého století. Proč lidé rádi sledují televizní pěvecké soutěže a pro kterou cílovou skupinu televizních diváků jsou pěvecké soutěže zajímavé.The concept of TV's singing talent shows of the past decade has varied from the concept we were used to seeing in the last decade of the 20th century. It is a new approach where the audience is drawn into the contest by participating in decision- making of who goes through to the next round and who will ultimately win. The goal of this thesis is to prove (or disprove) my assumption that these talent shows are a contemporary phenomenon. I will attempt to define the most popular shows, describe their inner workings, look for the common features and compare their concepts. Verify the use of TV as an interactive media with an option to vote via a person's mobile phone to improve the ratings. To compare these shows with those from the second half of the 20th century. Reasons why people like to watch these TV singing talent shows and what target audience are these shows appealing to.
Keywords:
audience; media; Phenomenon; reality show; singing competitions; television; viewership; diváci; Fenomén; média; pěvecké soutěže; reality show; sledovanost; televize
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62499