Original title:
Porovnání výchovy dětí s autismem podle strukturovaného učení a podle Son-Rise Programu
Translated title:
Comparison of upbringing of children with autism according to Structured teaching and according to Son-Rise Program
Authors:
Fialková, Karolína ; Matoušek, Oldřich (advisor) ; Havránková, Olga (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená bakalářská práce pojednává o dvou výchovných programech, se kterými mohou pracovat rodiče s dětmi s autismem. První část práce se věnuje stručné charakteristice poruchy autistického spektra. Uvedeny jsou různé podoby této poruchy s jejich popisem. Pokračuje text o biologickém původu autismu, jeho vztahu k mentální retardaci a ke spřízněným poruchám. Navazující blok vymezuje teoretické základy obou programů. Objasňuje jejich metody a principy s přihlédnutím k problémovému chování, komunikaci, sociální interakci a imaginaci. Zmíněny jsou i další přístupy využívané dotazovanými rodiči. Empirická část staví na rozhovorech s rodinami, které praktikují zkoumané programy. Výzkumným cílem je porovnat dané přístupy v klíčových aspektech. Záměrem výzkumných otázek bylo získání obrazu o tom, jakou roli zaujímá výchovný program ve vztahu rodičů a dětí, při společné interakci a komunikaci. Zájem byl i o podobu hry dítěte a o jeho interakci s cizími lidmi. Významným aspektem byl pohled rodičů na daný program i nelehkou situaci ohledně výchovy dítěte s autismem. Odhalené rozdíly ve výchově korelují s odlišnostmi teoretických základů, záměry i metodami daných programů.This bachelor's thesis deals with two programs of upbringing the parents with children with ASD (autism spectrum disorder) can work with. The first section of thesis briefly describes a characteristic of ASD. Various forms of this disorder are described here. The following chapters present theoretical basics of both upbringing programs. There are explanations of methods and principles focused on behaviour problems, communication, social interaction and imagination. Another kinds of interventions are mentioned by interviewed parents. The empirical part is based on interviews with families practicing described programs. The research objective is to compare the key aspects of the interventions. The intent of research question was to acquire the survey of the role of upbringing program in relationship between parents and their children, during their mutual interaction and communication. The study concerns with child game forms and his interaction with strangers. The parent's view of their upringing program and difficult situation about upbringig of a child with ASD were also the significant aspects of the exploration. The revealed differencies in upbringing correlate with distinctions in theoretical basics, intentions and methods of these programs.
Keywords:
autism spectrum disorder; communication; imagination; social interaction; Son-Rise program; structured teaching; upbringing; komunikace; pourucha autistického spektra; představivost; sociální interakce; Son-Rise program; strukturované učení; výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62466