Název:
Vliv názorových vůdců na utváření postojů v malé skupině
Překlad názvu:
The infuence of opinion leaders on crystallizing of attitudes in small group
Autoři:
Pospíšilová, Petra ; Buchtík, Martin (vedoucí práce) ; Kučera, Miloslav (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce "Vliv názorových vůdců na utváření postojů v malé skupině" se zabývá tématem názorového vůdcovství a jeho rolí při formování názoru jedince ve skupině. Zkoumá, zda lze aspekty názorového vůdcovství rozebrané v teoretické části práce nalézt ve dvou zkoumaných skupinách, a pokud ano, jak se od sebe tyto skupiny liší. Prostřednictvím smíšeného designu dvou výzkumných metod, metody informátorů a sebehodnotící S-GOLS škály názorového vůdcovství, jsou v kvantitativní části výzkumu identifikováni názoroví vůdci pro určené oblasti vlivu. V kvalitativní výzkumné části byly poté s takto identifikovanými vlivnými osobami provedeny hloubkové rozhovory, na jejichž základě jsou popsány časté vlastnosti těchto názorových vůdců, uvedeno jejich zařazení do stávajících typologií a poukázáno na rozdíly mezi nimi. Analyzován je také rozdíl mezi daty získanými oběma použitými kvantitativními metodami a reflexe jejich silných a slabých stránek. Oporou práce jsou studie klasických autorů v oblasti výzkumu názorového vůdcovství, na jejichž poznatky práce odkazuje a byly východiskem pro sestavení hypotéz výzkumu.Bachelor thesis "The infuence of opinion leaders on crystallizing of attitudes in small group" deals with the subject of opinion leadership and its role in shaping the opinion of an individual in a group. The author of the study analyses whether aspects of opinion leadership, discussed in the theoretical part, could be found in two chosen groups, and if so, how these groups differ from each other. Two mixed design research methods are used, specifically methods of informants and self-identification S-GOLS (Generalized Opinion Leadership Scale) method. Opinion leaders were in the quantitative part of the research identified and the area of their influence was specified. In the qualitative part of the research were then made in- depth interviews with such influential people. That leads to description of common characteristics of these opinion leaders, determine their inclusion in existing typologies and pointed variances between them. The differences between the data obtained by using both quantitative methods were analysed and their strengths and weaknesses were reflected. The study is based on findings of classical authors in the area of opinion leadership on which the research hypotheses have been also established.
Klíčová slova:
dvoustupňový tok komunikace; názorové vůdcovství; sociální skupina; veřejné mínění; vlivný člověk; influential; opinion leadership; public opinion; social group; two-step flow of communication