Original title:
Fotografické dílo Markéty Luskačové
Translated title:
The photographic work of Markéta Luskačová
Authors:
Dorňáková, Anna ; Láb, Filip (advisor) ; Teplá, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce sleduje fotografické dílo, které Markéta Luskačová, jež je většinou řazena mezi dokumentaristy, vytvořila od poloviny šedesátých let až do současnosti. Práce stručně shrnuje vývoj fotožurnalistiky po takzvaném Vítězném únoru roku 1948 a dotýká se i role žen ve fotožurnalistické profesi. Práce dále pojednává o fotografickém dokumentu, hlavně sociologickém, neboť tímto označením lze dílo této autorky nejsnáze shrnout. Ve druhé části práce nastiňuji hlavní mezníky života této fotografky a postupně rozebírám její hlavní fotografické cykly. Mezi nejdůležitější témata práce Markéty Luskačové patří náboženské pouti a děti. K rozboru používám metodu obrazové analýzy, kterou Gillian Rose nazývá The Good Eye a která si všímá převážně formálních prvků obrazu, jako je například tonální kontrast nebo rámování. Tuto metodu pak doplňuji o sémiologickou analýzu, která se naopak zabývá výkladem významů obrazových znaků. Důležitým zdrojem informací při tvorbě této práce je pro mě vedle odborné literatury také sama fotografka Markéta Luskačová, s níž v hloubkovém rozhovoru rozebírám nejen její dílo, ale i její život. Celý text toto rozhovoru je řazen v přílohách bakalářské práce.This bachelor's thesis focuses on the photographic work which the documentarian Markéta Luskačová has created since the year 1964 up to the present. The work briefly summarizes the evolution of photojournalism after the so-called 1948 Victorious February and also covers the role of women in the profession of photojournalism. The thesis also discusses the photographic document, particularly sociological document, as this designation easily summarizes the work of the author. I outline the life of Markéta Luskačová and then I analyse her main photographic cycles in the second part of the work. Pilgrimages and children belong to the most important topics of Luskačová's work. I use the method of visual analysis which Gillan Rose has called The Good Eye. The method observes technical elements of pictures, for example a tonal contrast or a framing. I supplement The Good Eye method with the semiological analysis which interprets the meaning of visual elements. The important source of information is - besides reference works - the documentarian Markéta Luskačová herself. I analyse not only her work but also her life in interviews with the photographer. The whole text of interviews is to be found in appendixes of the work.
Keywords:
document; Markéta Luskačová; photography; photojournalism; sociological document; women in photojournalism; dokument; fotografie; fotožurnalismus; Markéta Luskačová; sociologický dokument; ženy ve fotožurnalismu
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62415