Original title:
Efekt zdanění na vzdělání v chudých zemích
Translated title:
The Effect of Taxation on Education in Poor Countries
Authors:
Vraná, Veronika ; Janský, Petr (advisor) ; Břízová, Pavla (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Primary education raises not only the welfare of individuals, but society as a whole. Most of the primary education is financed by state, whose main source of revenues is taxes. Therefore, I aim to capture in this thesis the relationship between taxation and primary education outcomes. I expect that with higher taxes, education expenditure will increase, which should improve the outcomes of primary education. I study this relationship using panel data on low- income and middle-income countries. I try to find the best model and I analyse the changes of outcomes caused by different specification or different indicator for education or taxation. The research finds a moderate effect of taxation (especially income taxes) on education. However, the results are not robust to changes of indicator or specification.Základní (primární) vzdělání zvyšuje blahobyt jednotlivců i celé společnosti. Většina základního vzdělání je financována státem, jehož největším zdrojem příjmů jsou daně. Proto se snažím ve své práci zachytit vztah mezi zdaněním a výsledky základního vzdělání. Očekávám, že s vyššími daněmi vzrostou výdaje na vzdělání, což by mělo zlepšit výsledky základního vzdělání. Tento vztah zkoumám pomocí panelových dat ze zemí s malým a středním důchodem. Snažím se najít nejlepší model a analyzuji, jak se mění výsledek se změnou specifikace či použitého indikátoru vzdělání či zdanění. Docházím k tomu, že existuje pozitivní vztah mezi zdaněním (zvláště daněmi z příjmu) a vzděláním. Nicméně výsledky mé analýzy nejsou robustní vůči změně indikátoru či specifikace.
Keywords:
poor countries; primary education; taxation; poor countries; primary education; taxation
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62380