Original title:
Vzdělávání osob s poruchou autistického spektra v ČR
Translated title:
Education for people with autism spectrum disorder in the Czech Republic
Authors:
Žilincová, Hana ; Procházková, Jana (advisor) ; Vágnerová, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá vzděláváním dětí s autismem. V teoretické části je rozdělena do deseti kapitol, kde představuje historii autismu, poruchy autistického spektra a diagnostiku poruch autistického spektra. Dále se zaměřuje na triádu problémových oblastí, které zahrnují komunikaci, sociální chování a představivost. Další kapitola se zabývá vzděláváním dětí s autismem. Poslední kapitola se skládá z metod vzdělávání dětí s autismem. V praktické části je představen výzkum, který byl proveden pomocí dotazníku. Dále jsou v této části uvedeny rozhovory s odborníky, zabývajícími se poruchami autistického spektra a rozhovory s pedagogickými asistenty.This thesis deals with the education of autistic children. It is divided into ten chapters where further presents the history of autism, autistic spectrum disorders division, the diagnosis of autistic spectrum disorders, then focuses on the triad problem areas, which include communication, social behavior and imagination. Another chapter deals with the education of children with autism. The last chapter consists of methods for educating children with autism. In the practical part presents research that I conducted using a questionnaire. Furthermore, there are some interviews with experts on autism and teaching assistants.
Keywords:
Asperger syndrome; atypical autism; Autism; autistic spectrum disorders; education; handicap; special educational needs; training; Aspergerův syndrom; Atypický autismus; Dětský autismus; handicap; poruchy autistického spektra; speciální vzdělávací potřeby; vzdělávání; výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62028