Original title:
Interdisciplinární přístup k výuce přírodovědných předmětů na středních odborných školách nechemického zaměření
Translated title:
Interdisciplinary Access to Teaching Science at Vocational Schools with Nonchemical Specialization
Authors:
Kuželová, Nikola ; Rusek, Martin (advisor) ; Beneš, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Zavádění rámcových vzdělávacích programů přineslo zvláště do českého středního školství mnoho změn. Jednou z nich je zařazení vzdělávací oblasti přírodovědné vzdělávání do mnoha oborů středních odborných škol, kde předtím nebyla. To s sebou přineslo jistá specifika a problémy. Některé školy řeší současnou situaci zaváděním integrovaného přírodovědného předmětu. Část této bakalářské práce je věnována současnému stavu výuky přírodovědných předmětů v ČR. Hlavním přínosem práce jsou pak výsledky obsahové analýzy školních vzdělávacích programů škol, na kterých se integrovaný předmět vyučuje. Pozornost byla věnována především samotné realizaci předmětu, hodinové dotaci, obecným cílům a edukačním strategiím. Dále jsou zde uvedeny výsledky výzkumu postojů učitelů k výuce chemie na SOŠ a výsledky strukturovaného rozhovoru s vyučujícím integrovaného přírodovědného předmětu. Zhodnocen je přístup k integraci přírodovědných předmětů i postoj učitelů k takto pojaté výuce.Implementation of school educational programmes brought many changes, particularly at secondary schools in the Czech Republic. One of them is the inclusion of education into the field of natural sciences in many fields of secondary vocational schools, where it was previously missing. This brought some specifics and problems. Some schools are coping with the current situation by implementing an integrated science course. A part of this bachelor thesis is focused on the current state of science teaching in the Czech Republic. The main contribution of this thesis are the results of the content analysis of educational programmes at schools, where the integrated science course is taught. Special attention was paid to the actual implementation of the course, number of hours, general objectives and educational strategies. Another part of this thesis contains the results of a research on teachers' approach to teaching chemistry at secondary vocational schools and the results of a structured interview with a teacher of the integrated science course. The approach to the integration of science courses and teachers' attitudes towards this concept of teaching is evaluated as well.
Keywords:
education at vocational schools; Integrated science education; school educational programmes; Integrovaná výuka přírodovědných předmětů; výuka na středních odborných školách; školní vzdělávací programy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61716