Original title:
Vliv kurzu Instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina na jeho absolventy
Translated title:
Influence of Feuerstein Instrumental Enrichment training to it's graduates
Authors:
Bublíková, Irena ; Váňová, Eva (advisor) ; Klusák, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá působením kurzu Feuersteinova instrumentálního obohacování na jeho absolventy. V první části představuji autora metody a jeho přístup k vývoji kognitivních funkcí. Dále přibližuji teoretické základy metody instrumentálního obohacování. Podrobněji se zabývám především teorií strukturní kognitivní modifikovatelnosti a zkušenosti zprostředkovaného učení. V závěru první části detailně popisuji průběh kurzu Feuersteinova instrumentálního obohacování. Ve druhé části představuji vlastní výzkum, jehož cílem je popsat, jak absolventi používají metodu a zda u nich vlivem kurzu došlo k osobní proměně a ke změně ve způsobu práce. V diskuzi porovnávám výsledky výzkumu s výzkumy Ludmily Májové (Májová, 2011) a Nigela Blagga (Blagg, 1991).The bachelor thesis deals with the influence of the Feuerstein Instrumental Enrichment training to it's graduates. The first part represents the creator of the method and his approach to the development of cognitive functions. Further on the theoretical background of the Instrumental Enrichment. I deal primarily with theorie of structural cognitive modifiability and mediated learning experience. At the end of the first part I describe in detail the progress of the Instrumental Enrichment training. In the second part I present my own research, which aims to describe how to use the method of graduates and whether they transformated personally influenced by the course and a change in the way they work. In the discussion I compare the results with research of Ludmila Májová (Májová, 2011) and Nigel Blagg (Blagg, 1991).
Keywords:
bridging; deficit of cognitive funktions; Instrumental Enrichment; Mediated Learning Experience; Reuven Feuerstein; Theory of Structural Cognitive Modifiability; deficit kognitivních funkcí; instrumentální obohacování; přemostění; Reuven Feuerstein; teorie strukturní kognitivní modifikovatelnosti; zkušenost zprostředkovaného učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/61710