Název:
Prostředí a podmínky života lidí s mentálním handicapem v letech 1969 - 1992
Překlad názvu:
Environment and Living Conditions of People with Learning Disabilities in 1969-1992
Autoři:
Zdráhalová, Lucie ; Franc, Martin (vedoucí práce) ; Schindler-Wisten, Petra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce by ráda přispěla k rozšíření povědomí o problematice mentálně postižených za normalizace. Tedy o skupině, která patřila k marginalizovaným. Předkládaná práce si klade za úkol zjistit, zda a případně jakým způsobem se v období let 1969 až 1992 proměňovalo prostředí a podmínky života lidí s mentálním postižením v ústavní péči. A jakým způsobem na ně zapůsobila transformace devadesátých let. Výzkum je realizován metodou orální historie a pracuje s pěti svědectvími. Všechny narátorky jsou ženy, které jsou z různých krajů ČR a pracovaly s lidmi s mentálním postižením jak před rokem 1989, tak i v letech devadesátých. Dalšími zdroji informací byly publikace věnované speciální pedagogice, které zahrnovaly i vývoj péče o mentálně postižené, byť velmi stručně. Čerpala jsem jak z publikací vyšlých ve zkoumaném období, tak i ze současných a také ze sborníků z konferencí. Mezi základní okruhy témat patří denní režim v ústavech, vzdělávání (ústavní i mimo ústavní), zaměstnání, finanční záležitosti, volný čas mentálně postižených lidí, dále pohled většinové společnosti na tyto lidi a vzdělávání speciálních pedagogů. Na závěr je uvedena kapitola o reflektování změn, které nastaly po listopadu 1989. Klíčová slova: mentální postižení, mentální retardace, Downův syndrom, ústav sociální péče,...The thesis tries to contribute to spread the consciousness about the people who had learning disabilities and who lived during the normalization. In our contemporary history this group was marginalized. The aim of this thesis is to try if and how the environment and living conditions of these people in the institutional care changed during the years 1969 - 1992. The research was realised by the oral history and worked with five testimonies of women who live in different parts of the Czech Republic and who worked with people with learning disabilities before 1989 and also in the nineties. The other sources which I used were publications devoted to special education. These publications contain the short process of evolution of care of people with learning disabilities. I used the publications which were published during the years 1969 - 1992 and also those which were published after 1989. The basic area of topics in the thesis includes the daily routine in the institutional care, the education (institutional and also non-institutional), employment, financial matters and the leisure time of people with learning disabilities. The others are: the view of the majority society to these people and how the special teachers were educated. The final chapter reflects the changes occurred after November 1989....
Klíčová slova:
Downův syndrom; Mentální postižení; mentální retardace; Sdružení pro pomoc mentálně postiženým (SPMP); stacionáře; volný čas; vzdělávání; zaměstnání; ústav sociální péče; Assistance Association for the Mentally Handicapped (SPMP); Down's syndrome; education; employment; Learning disability; leisure; mental retardation; nursing; social welfare institutions