Original title:
Svět dětské mozkové obrny : nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace
Translated title:
World of Cerebral Palsy
Authors:
Kudláček, Miroslav ; Kabele, Jiří (advisor) ; Titzl, Boris (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] - Miroslav Kudláček "Svět dětské mozkové obrny" Práce chce popsat proces, jakým lidé s Dětskou mozkovou obrnou (dále jen DMO) poznávají své postižení. Pro symptomy tohoto postižení je totiž charakteristické, že vznikají nejpozději do jednoho roku po narození. Z toho plyne, že takto postižený člověk/dítě nemá zkušenost "být zdravý". Proto musí své postižení nahlížet a konstruovat jiným způsobem než např. lidé po úrazu. Práce chce tedy popsat kognitivní proces, jakým takto postižení jedinci své postižení poznávají. Teoreticky se chci opírat o sociální konstruktivismus a vývojovou psychologii J. Piageta. Metodologická část by se měla sestávat z rozhovorů s lidmi s DMO.- Miroslav Kudláček "World of Cerebral Palsy" The aim of this project is to describe a process how people suffering from Cerebral palsy are getting to know their own disability. It is characteristic for this disease that its first symptoms develop not later than one year after the birth. So if follows that this man/child does not have a chance to gain any kind of experience of what it means "to be healthy". Therefore his point of view as far as his disability is concerned is completely different from those people who, for example, have had a car accident. The paper therefore intends to deal with a cognitive process how such disabled individuals cope with this problem. Theoretical part will be based on social constructivism (Berger, Luckmann, Kabele) and Piaget's "psychology of development". Methodological part should consist of interviews with people with Cerebral palsy which they will analyzed by concept Grounded Theory.
Keywords:
Cerebral Palsy; coping; disability; psychology of development; social constructivism; stigma; Dětská mozková obrna; postižení; sociální konstruktivismus; stigma; vývojová psychologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60876