Original title:
Hodnotová orientace a životní plány dětí a mládeže s poruchami chování
Translated title:
Value Orientation and Life Plans of Children and Youth with Behaviour Disorders
Authors:
Bajanová, Jana ; Koťa, Jaroslav (advisor) ; Valenta, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací a životními plány dětí a dospívajících umístěných pro poruchy chování do výchovných zařízení. Teoretická část práce objasňuje základní pojmy související s hodnotami a hodnotovou orientací, věnuje se vývoji jedince, problematice rodiny a výchovy, poruchám chování a zmiňuje náročnost výchovy a převýchovy ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Empirická část je kombinací kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Dotazníkového šetření bylo využito pro zjištění hodnotové orientace, životních cílů, preferovaných volnočasových aktivit, některých postojů a informací o klientech z výchovných zařízení. Dotazníky byly předloženy respondentům z šesti dětských domovů se školou a výchovných ústavů. Zjištěné hierarchie hodnot a životních cílů byly porovnány s výsledky podobného výzkumu. Nestrukturovaná interview, vedená s dětmi končícími povinnou školní docházku, byla převážně zaměřena na volbu studia a profesní orientace. Pro názornou ilustraci a uvedení do problematiky byl výzkum doplněn o případovou studii. Klíčová slova hodnoty, hodnotová orientace, hierarchie hodnot, rodina, výchova, výchovné styly, poruchy chování, problémové děti, kriminalita mládeže, převýchova, edukace, resocializace, ústavní výchova, ochranná výchovaThis thesis deals with the value orientation and life plans of children and adolescents who are placed into young offenders' institutions because of their behavioural disorders. The theoretical part elucidates basic conceptions related to values and value orientations. It applies to individual development, family issues and education, behavioural disorders and refers to the difficulty of education and re-education in school facilities for the practice of institutional and protective education. The empirical part is a combination of a quantitative and a qualitative research. The questionnaire survey was used to determine the value orientation, life goals, preferred leisure activities, some attitudes and information about clients from the young offenders' institutions. The questionnaires were handed over to respondents from the six children's homes with school and young offenders' institutions. The established values hierarchy and life goals were compared with the results of a similar research. The unstructured interviews with children ending the compulsory education were mainly focused on the choice of study and career orientation. The research was supplemented with a case study for illustration and introduction to the issue. Key words values, value orientation, hierarchy of values, family,...
Keywords:
bahavioral disorders; education; educational styles; family; hierarchy of values; institutional education; problem children; protective education; reeducation; resocialization; value orientation; values; youth criminality; edukace; hierarchie hodnot; hodnotová orientace; hodnoty; kriminalita mládeže; ochranná výchova; poruchy chování; problémové děti; převýchova; resocializace; rodina; výchova; výchovné styly; ústavní výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60636