Název:
Zdvořilostní aspekty ve výuce angličtiny jako druhého jazyka
Překlad názvu:
Aspects of Politeness in a Classroom of English as a Second Language
Autoři:
Šubertová, Aneta ; Pípalová, Renata (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis deals with politeness and its realization in a classroom discourse. The theoretical part describes the most influential politeness theories and also the findings on the topic of teaching pragmatics and linguistic politeness. The research in the thesis focuses on analysis of teachers' verbal realizations of politeness as found in the recordings of four English lessons. The research was designed to verify the two hypotheses: (1) teachers are basically polite in a classroom of English as a second language and (2) politeness strategies of Czech teachers of English differ from those of native speaking teachers. The analytical part adopts the viewpoint of Brown and Levinson's positive and negative politeness. The last part of the thesis aims at summarizing the implications that this thesis, its theoretical summary and its research, have for teaching English as a second language.Tato diplomová práce se zabývá zdvořilostí a její realizací v diskurzu školní třídy. Teoretická část popisuje nejvlivnější teorie zdvořilosti a také zjištění v oblasti výuky pragmatiky a jazykové zdvořilosti. Výzkum v této práci se zaměřuje na analýzu slovních realizací zdvořilosti v promluvách učitelů, které se objevily v nahrávkách čtyř lekcí anglického jazyka. Výzkum byl navrhnut tak, aby ověřil dvě hypotézy: (1) učitelé jsou v zásadě zdvořilí v hodinách angličtiny jako druhého jazyka a (2) zdvořilostní strategie českých lektorů se liší od zdvořilostních strategií lektorů, kteří jsou rodilí mluvčí. Analytická část převzala hledisko pozitivní a negativní tváře Brownové a Levinsona. Poslední část práce usiluje o shrnutí důsledků, která tato práce, její teoretická část a výzkum, má pro výuku angličtiny jako druhého jazyka.
Klíčová slova:
didaktický diskurz; interakce ve třídě; negativní zdvořilost; pozitivní zdvořilost; tvář; verbální zdvořilost; Zdvořilost; zdvořilostní strategie; classroom interaction; didactic discourse; face; negative politeness; Politeness; politeness strategy; positive politeness; verbal politeness