Original title:
Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí
Translated title:
Information value and acceptability in weather forecast
Authors:
Bělohlávková, Kateřina ; Janovec, Ladislav (advisor) ; Palkosková, Olga (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 7 RESUMÉ Diplomová práce s názvem Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji předpověď počasí jako mediální produkt televizního zpravodajství. Zabývám se tím, jak předpověď počasí vstupuje do mediální komunikace. Zabývám se informační hodnotou, kterou předpověď počasí přináší, a představuji cestu, kterou prochází informace od podavatele k příjemci, s tím souvisí také proces zakódování a dekódování. Popisuji akceptabilitu předpovědi počasí a její složky, které s porozuměním úzce souvisejí a ovlivňují jej. S akceptabilitou je spojena také textová lingvistika, které jsem v diplomové práci vyčlenila samostatnou podkapitolu. Poslední teoretickou částí je sémiotika a sémantika. Tyto disciplíny se zabývají zejména významy a znaky, proto jsou důležité nejen v teoretické, ale zejména ve výzkumné části práce. Součástí výzkumné části práce je sémiotická analýza dotazníků, které se zabývají jednotlivými složkami předpovědi počasí (obrazovou, zvukovou, obrazově-zvukovou). Cílem práce je zjistit pomocí analýzy, jaká ze složek předpovědi počasí přináší respondentům nejvyšší informační hodnotu, a které ze složek adresáti nejvíce rozumí. Výsledky výzkumu ukazují, že vysokou informační hodnotu má zvuková složka předpovědi počasí, která...7. SUMMARY This diploma thesis The information value and acceptability of forecasting is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part the forecasting is described as a product of television newscast. I deal with the fact of forecasting entering the media communication. I deal with the information value that forecasts bring and show the way a piece of information is transferred from a producer to an addressee relating to the process of coding and decoding. I describe the acceptability of forecasts and its elements influencing comprehension. In relation to acceptability, textual linguistics is discussed in a separated subchapter. The last theoretical part deals with semiotics and semantics. These disciplines deal mainly with meaning and sings and that is the reason why they are not important only in the theoretical part but also in an analyzing part of this thesis. The analyzing part is based on semiotic survey analysis dealing with individual components of forecasts (visual, audio and audio-visual). The aim of this thesis is to find out which of components of forecasting brings the highest information value to respondents and which is best comprehensible for addressees. The survey results demonstrate that it is the audio forecasting that has a high information value and brings...
Keywords:
Acceptability; code; communication; communiqué; information value; medial product; semantics; semiotics; understanding; weather forecast; Akceptabilita; informační hodnota; komunikace; komunikát; kód; mediální produkt; porozumění; předpověď počasí; sémantika; sémiotika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/60059