Original title:
Závislost na online počítačových hrách: Má časté hraní vliv na životní styl hráčů?
Translated title:
Online gaming addiction: Does the frequent playing affect player's lifestyle?
Authors:
Riegrová, Kateřina ; Vacek, Jaroslav (advisor) ; Vondráčková, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá online počítačovými hrami a jejich vlivem na životní styl hráčů. Práce je rozdělena na 2 části ─ teoretickou a výzkumnou. V teoretické části jsou popsány základní údaje o historii počítačových her a internetu, rozdělení počítačových her, závislostním chování na internetu a počítačových hrách a také problémy, které může nadměrné užívání počítače způsobovat. Ve výzkumné části jsem se snažila najít odpověď na výzkumné otázky. Cílem práce bylo zjistit, zda nadměrné hraní počítačových her ovlivňuje zdravotní stav, trávení volného času, pracovní výkonnost, plnění školních povinností, vztah s rodinou a přáteli a další oblasti každodenního života. Ke sběru dat jsem využila kvantitativní i kvalitativní metody. Pomocí dotazníku jsem rozdělila respondenty na dvě skupiny. Do první spadali ti, kteří naplnili kritéria závislosti nebo jsou závislostí ohroženi a do druhé naopak ti, kteří tato kritéria nesplňují. Poté jsem zvolila semistrukturované rozhovory, pomocí nichž jsem zjišťovala všechny údaje týkající se životního stylu hráčů. V kvantitativní části výzkumu jsem zvolila metodu ankety, kdy jsem vyvěsila dotazník na webové stránky a požádala hráče o vyplnění. Celkem jsem získala 59 respondentů. Průměrný věk výzkumného souboru byl 22 let. Věkové rozmezí pro hráče, kteří naplnili...This thesis deals with online computer games and their influence on the lifestyle of players. The work is divided into 2 parts ─ theoretical and research. The theoretical part describes the basic information about the history of computer games and the Internet, the distribution of computer games, addictive behavior on the Internet and computer games as well as problems that can cause excessive use of computers. In the research part, I tried to find answers to research questions. The aim of the study was to determine whether excessive gaming affect health, spare time, work performance, school performance, relationships with family and friends, and other areas of everyday life. To collect data, I used both quantitative and qualitative methods. Using the questionnaire, respondents were split into two groups. In first there was those who fulfill criteria for dependence or addiction risk, and in the second, on the other hand, those who do not meet these criteria. Then I chose semi-structured interviews, with which I examined all the data related to lifestyle of gamers.In quantitative part of the research, I chose the method of survey, when I posted the questionnaire on the website and asked players to complete it. Overall I gained 59 respondents. The average age of the subjects was 22 years. The age...
Keywords:
health; lifestyle; negative impacts; online games; online gaming addiction; negativní dopady; online hry; zdravotní stav; závislost na online počítačových hrách; životní styl
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59650