Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Hodnocení implementace cílů Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání v oblasti českého základního školství
Original title:
Hodnocení implementace cílů Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání v oblasti českého základního školství
Translated title:
Evaluation of implementation of National Strategy of global development education in Czech primary education
Authors:
Čápová, Iva ; Kalous, Jaroslav (advisor) ; Tumová, Anna (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a úspěšností implementace cílů Národní strategie GRV v oblasti českého základního školství. V roce 2011 vešla v platnost Národní strategie GRV, čímž se Česká republika přihlásila k principům a cílům GRV. Cíle, které jsou v dokumentu vymezeny, mají být naplněny v horizontu pěti let. Nicméně jak práce ukazuje, implementace je komplikovaným procesem, který závisí na široké škále aspektů. Autorka se pokusila identifikovat faktory, které úspěšnost implementačního procesu ovlivňují. Dále se snažila odpovědět na otázku, zda se implementace cílů strategie daří či selhává, a vysvětlit, proč se tak děje. S využitím průběžného hodnocení byla navržena praktická doporučení ke zlepšení procesu implementace cílů Národní strategie GRV. Poukázáno bylo na fakt, že příčinami nedokonalé implementace mohou být jak nepříznivé socioekonomické podmínky, tak také nevhodně vymezené cíle politiky, chybějící systémová podpora z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, nedostatečná spolupráce mezi zúčastněnými aktéry či neadekvátní využití nástrojů a stylů implementace. Na druhou stranu, překvapivě pozitivní vliv mohou mít neočekávané důsledky vzniku politiky. Jsou jimi zejména navázání kontaktů a upevnění spolupráce mezi aktéry i fakt, že vznik...The diploma thesis deals with the issue of Global Development Education and the process of the implementation of National Strategy for Global Development Education in Czech primary schools. In 2011, the National Strategy for Global Development Education came into force, thereby Czech Republic adopted the principles and objectives of Global Development Education. Goals that are defined in the document are supposed to be implemented in the next five years. However, as the thesis shows the implementation is a complex process that depends on a wide range of aspects. The author has attempted to identify factors that influence the success of the implementation process. In addition, the thesis tried to answer the question of whether the implementation of the goals of the strategy thrive or fail, and explain why this is happening. With the use of ongoing evaluation practical recommendations to improve the process of implementation of the National Strategy for Global Development Education was proposed. It was pointed out that the causes of imperfect implementation can be as unfavorable socio-economic conditions, as well as poorly defined policy objectives, lack of systemic support from the Ministry of Education, Youth and Sports, the lack of cooperation between the actors involved or inadequate use of...
Keywords:
Global Development Education; Implementation; National Strategy for Global Development Education 2011 - 2015; Ongoing Evaluation; Primary Schools; Globální rozvojové vzdělávání; implementace; Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání pro období 2011 - 2015; průběžná evaluace; základní školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59465