Original title:
Projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých technických fakultách
Translated title:
Language Curriculum Development in Bachelor Study Programmes of Czech Technical Faculties
Authors:
Jonáková, Stanislava ; Vašutová, Jaroslava (advisor) ; Ondráková, Jana (referee) ; Žofková, Hana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou projektování jazykového kurikula v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. V teoretické části jsou nastíněny klíčové úvahy o vývoji evropského vysokého školství včetně vizí o jeho budoucím směřování. V této souvislosti je pozornost věnována jazykové politice Evropské Unie a Rady Evropy a její implementaci do jazykové politiky České republiky v oblasti vysokého školství. Je prezentován současný stav poznání v oblasti teorie kurikula a jsou uvedena různá pojetí jazykového kurikula včetně tradičních přístupů k jeho projektování a faktorů, které tuto tvorbu ovlivňují. Empirická část seznamuje s výzkumem, jehož cílem bylo získat relevantní údaje o tvorbě jazykových kurikul předmětu Anglický jazyk v bakalářských studijních programech na technických fakultách, a na základě získaných dat popsat způsob jejich projektování. Výzkum byl založen na smíšeném metodologickém postupu. Z kvantitativních metod se jednalo o dotazníkové šetření, z metod kvalitativních byla využita nekvantitativní obsahová analýza dokumentů. Výstupem práce je získání obrazu o tvorbě jazykových kurikul v bakalářských studijních programech na českých fakultách technického zaměření. KLÍČOVÁ SLOVA: technické fakulty, bakalářské studium, jazykové kurikulum, empirický výzkumThe doctoral thesis is focused on language curriculum development in Bachelor Study Programmes of Czech technical faculties. In the theoretical part, key ideas about the development of European higher education are outlined, including visions of its further course. It also deals with the analysis of the European Union and the Council of Europe's language policy and its implementation into the state language policy of the Czech Republic at the tertiary level. The state-of-the-art knowledge in the field of curriculum theory is presented, as well as different conceptions of language curriculum, including traditional approaches to its development and the factors which influence it. The empirical part describes the research whose aim was to find out relevant data about English language curriculum development in Bachelor Study Programmes of Czech technical faculties, and based on the data gained, to give a description of the way in which the language curricula were developed. The research was based on a mixed methodological approach. From quantitative methods, a questionnaire was chosen and from qualitative methods, a non- quantitative content analysis of documents was used. The result of the research is the provision of state-of-the art language curricula development in Bachelor Study Programmes. KEY WORDS:...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59442