Original title:
Situace surrealistického subjektu
Translated title:
Situation of the Surrealist Subject
Authors:
Svěrák, Šimon ; Zuska, Vlastimil (advisor) ; Dadejík, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diplomová práce Šimon Svěrák Situace surrealistického subjektu (abstrakt) 2012 vedoucí práce: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstrakt Práce sleduje problematiku situace substanciálně založené subjektivity v historickém vývoji surrealistické zkušenosti a konfrontuje ji s vlastní postmoderní interpretací myšlení raného Marxe. Surrealistické vědomí je založené na dialektické opozici mezi racionální a iracionálními faktory myšlení. Zatímco u André Bretona je tato dialektika pochopena na modelu milostného života a vztažena k pozitivně vymezeným hodnotám lásky, svobody a poesie, svým imanentním vývojem přes myšlení a tvorbu Salvadora Dalího a Mikuláše Medka se u Vratislava Effenbergera zbavuje tohoto obsahového určení ve prospěch kritických funkcí. Psychologické zakotvení všech těchto přístupů v nevědomém životě odpovídá v ontologickém plánu zakotvení v substanci. Kritická interpretace Marxova myšlení však ukazuje, že surrealistické pojetí subjektu se neslučuje s jeho substanciálním vymezením, jelikož subjekt je zde třeba pojímat jako bytostnou negativitu. Klíčová slova André Breton - dadaismus - dialektická metoda - dialektika - erotismus - Georg Wilhelm Fridrich Hegel - imaginace - iracionalita - Karel Marx - Karel Teige -konkrétní iracionalita...Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diploma thesis Šimon Svěrák Situation of the Surrealist Subject (abstract) 2012 thesis supervisor: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstract This thesis focuses on the situation of a substantial subject in the historical development of the surrealist experience and confronts it with our original postmodern interpretation of thoughts of early Marx. The surrealist consciousness is based on a dialectical opposition between rational and irrational elements of cognitive processes. André Breton apprehends this dialectics under the perspective of love life and relates it to values of love, freedom and poetry. Nevertheless, this conception changes in the immanent development of the surrealist consciousness from Breton over the work and thoughts Salvador Dalí and Mikuláš Medek to Vratislav Effenberger. Effenberger removes positive values from surrealism and puts emphasis on the critical functions of the irrational. On the psychological field, all these ideas are based on the conception of the unconscious which means there is the substantial approach in them. Our critical interpretation of Marx shows, that the surrealist concept of subject is in the contradiction with its substantial determination. The subject has to be perceived as the essential...
Keywords:
André Breton; concrete irrationality,love; dadaism; dialectics; erotism; Hegel; imagination; irrationality; Karel Marx; Karel Teige; Mikuláš Medek; object; objective chance; ontology; paranoiac-critical method; praxis; principle of analogy,psychic automatism; psychoanalysis; Salvador Dalí; state of grace; subject; substance; surrealism; UDS; unconscious; Vratislav Effenberger; André Breton; dadaismus; dialektická metoda; dialektika; erotismus; Georg Wilhelm Fridrich Hegel; imaginace; iracionalita; Karel Marx; Karel Teige; konkrétní iracionalita; krátké spojení; láska; Mikuláš Medek; nevědomí; objekt; objektivní náhoda; ontologie; paranoicko-kritická metoda; praxe; princip analogie; princip negace; psychický automatismus; psychoanalýza; Salvador Dalí; stav milosti; subjekt; substance; surrealismus; surrealistická fenomenologie imaginace; UDS; Vratislav Effenberger
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57201