Název:
Rozvoj grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování
Překlad názvu:
Graphomotor and Writing Development in Early Elementary Education
Autoři:
Mlčáková, Renata Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá problematikou rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování. Při osvojování písařských dovedností se někteří začínající školáci potýkají s nesnázemi. Jsou-li obtíže v psaní "výraznějšího" charakteru a přetrvávají, mohou nepříznivě ovlivnit úspěšnost dítěte ve škole a zasáhnout oblast jeho sebedůvěry. Cílem snažení pedagoga by mělo být pomoci dítěti v mnohdy nelehkém zdolávání písařských obtíží, zkrátit období, kdy obtíže dítěte nejsou adekvátně řešeny a fixují se. Teoretická část práce shrnuje poznatky týkající se rozvoje grafomotoriky a psaní v počátečním vyučování v širších souvislostech. Ukazuje na nezbytné propojení poznatků o písmu, předškolní přípravě na psaní, výuce počátečního psaní, diagnostice, prevenci i intervenci obtíží. Upozorňuje na některé klíčové momenty, které mohou počátky osvojování psaní ovlivnit. Výzkumná část se zaměřuje na ověření praktického uplatnění navrhovaných relaxačních grafomotorických cvičení - navrhovaného sešitu relaxačních grafomotorických cviků "Chceš si čmárat i pěkně psát?" a pěti speciálních cvičení při rozvoji grafomotoriky školních začátečníků v počátečním psaní. Výzkumná část byla založena na pedagogickém experimentu. V rámci experimentu byl vytvořen nestandardizovaný test, zaměřený na zjištění úrovně (kvality) grafomotorického...The thesis focuses on the graphomotor and writing development in early elementary education. Some school beginners struggle with various difficulties while acquiring writing skills. In case of more significant difficulties that persist those may influence children's success at school in a negative way. Besides the confidence can be affected. The educationist should help to get over the writing obstacles and try to reduce the period of inadequate solution of difficulties which are fixed. The theoretical part summarizes knowledge about the graphomotor and writing development in early elementary education and its consequences. The thesis tries to pinpoint the necessary connection of discovered knowledge about script, preschool training for writing, early elementary writing teaching also diagnostic aktivity, prevention and intervention concerning difficulties. It directs attention to some crucial moments which may influence beginning of writing acquiring. The research deals with verification of practical usage designed relaxation graphomotor exercises - designed workbook of relaxation graphomotor exercises "Do You Want to Scribble and Also Write Well?" and five special exercises for graphomotor development of school beginners in early elementary writing. This part was based on pedagogical experiment. Within the...
Klíčová slova:
držení tužky; grafomotorické obtíže; grafomotorika; počáteční psaní; Počáteční vyučování; přítlak na podložku; relaxační grafomotorická cvičení; směrovost; tvar písmen; velikost písmen; školní začátečník; direction of movement; Early elementary education; early elementary writing; graphomotor; graphomotor difficulties; pencil grip; pressure on the mat; relaxation graphomotor exercises; school beginner; shape of letters; size of letters