Original title:
Otázky literární hermeneutiky
Translated title:
Issues in Literary Hermeneutics
Authors:
Válková, Natalia ; Pokorný, Martin (advisor) ; Hrdlička, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je prozkoumat možnost systematizace literární her- meneutiky jako metody interpretace. Tři selektivní studie zaměřené na hermeneutickou teorii (konkrétně na problém řeči, rozumění a textovosti) mají za úkol zajistit teoretický a filosofický rámec pro interpretační část práce, která se věnuje interpretaci konkrétního básnického textu - poemy Josefa Brodského Izák a Abrahám. Práce také věnuje konceptu literární hermeneutiky, jež stojí mezi fenomenologicko-ontologickou hermeneutikou a metodologicko-normativně orientovanou teorií interpretace. Přes explicitní napětí, které mezi těmito dvěma přístupy panuje, je v literární hermeneutice otevřen prostor pro podnětný rozhovor obou těchto proudů.The goal of this thesis is to explore the possibility of systematization of the literary hermeneutics as a method of interpretation. Three selective studies focused on the hermeneutic the- ory (namely problem of the language, understanding and textuality) should provide a theoretical and philosophical framework for the interpretative part of this thesis, which is focused on interpretation of a literary text, namely Joseph Brodsky's poem Isaac and Abraham. The thesis also explores con- cept of the literary hermeneutics, which stands between phenomenological-ontological hermeneu- tics and methodological-normanative orientated theory of interpretation. Despite the explicit tension between these two attitudes, there is also a space within the literary hermeneutics for their inspira- tional dialog.
Keywords:
hermeneutics - interpretation - understanding - language - literary text - Joseph Brodsky; hermeneutika - interpretace - rozumění - řeč - literární text - Josif Brodskij
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58568