Název:
Financování kultury v Čechách
Překlad názvu:
Financing of Czech culture
Autoři:
Beránková, Barbora ; Pokorný, Jan (vedoucí práce) ; Hraba, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V průběhu české historie hrálo divadlo klíčovou roli při formování českého jazyka a kultury. Divadlo zosobňuje mnohé z toho, co činí českou kulturu unikátní, ale také spojuje Českou republiku s jejími sousedy, s nimiž sdílí kulturní dědictví. Tato práce nejprve analyzuje vývoj institucionálního a právního rámce pro divadlo a jeho fungování. V následujících kapitolách tato práce nabízí přehled různých právních forem divadel, jak podnikatelských, tak neziskových. Dále je detailně zkoumána specifická situace divadel stále vlastněných státem a mnohé problémy a překážky, která tuto formu provází. Poté je popsán a zhodnocen proces transformace příspěvkových organizací, za pomoci příkladů vybraných divadel. Ve spojitosti s tím je dále řešena otázka rozdílu mezi komerčními a nekomerčními divadly, což vede k prozkoumání vztahu mezi kulturní politikou a sociálním vlivem kultury. V tomto kontextu je poté vysvětlen systém financování divadel, je popsáno daňové zákonodárství i veřejná podpora divadel. V závěrečné části jsou nabídnuty návrhy ke zlepšení současného systému, jakož i stručné shrnutí výzev, s nimiž se potýká financování českého divadla.Throughout Czech history theatre played a pivotal role in the formation of Czech language and culture. Theatre embodies much of what makes Czech culture unique in Europe, but also ties Czech Republic together with its neighbours who share a similar cultural heritage. This thesis first analyses the development of the institutional and legislative framework of theatre and its financing. In following chapters this thesis offers an overview of the different legal forms of theatres, both profit and non-profit. Specific situation of the theatres still owned by state is examined in detail, explaining and illustrating many of the difficulties and obstacles caused by this form of legal existence. The process of transformation of allowance organizations is then described and evaluated using examples of selected transformed theatres. As a connected issue, the perceived difference between profit oriented and non-profit theatres is examined, which leads to exploration of the relationship between the cultural economic policies and the social importance of culture. In this context, the system of financing of theatres is then explained, detailing both tax legislature and the funding of theatre from public sources. In the closing segment, some ideas for improving the current system of funding are offered for...
Klíčová slova:
financování divadla; kulturní politika; příspěvkové organizace; allowance organization; cultural policy; financing of theatre