Original title:
Mateřské zvládání zátěže spojené se specifickou poruchou učení
Translated title:
Maternal coping with stress associated with specific learning disabilities
Authors:
Kouřilová, Jana ; Vágnerová, Marie (advisor) ; Morávková Krejčová, Lenka (referee) ; Jošt, Jiří (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Mateřské zvládání zátěže spojené se specifickou poruchou učení AUTOR: Mgr. Jana Kouřilová KATEDRA: Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, Karlova univerzita v Praze ŠKOLITEL: Prof. PhDr. et RNDr. Marie Vágnerová, CSc. ABSTRAKT: Disertační práce je zaměřena na analýzu strategií zvládání matek dětí se specifickými poruchami učení. První dvě kapitoly mají teoretický charakter. Zabývají se jednak specifickými poruchami učení, jednak mateřstvím dítěte se SPU. Výzkum byl realizován jako kvalitativní šetření na principu zakotvené teorie. Sběr dat byl prováděn formou hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s 25 matkami dětí se SPU. Bylo potvrzeno, že SPU představuje pro matku zátěž, jejíž intenzita je proměňována nejen tím, jak se dítě projevuje a mateřskými interpretacemi těchto projevů, ale také školními aspekty situace (zejména pociťovaným školním tlakem, resp. oporou) a matkou vnímanými možnostmi ovlivnění specifické poruchy učení. Samotné strategie zvládání SPU jsou ovlivněny především dvěma faktory: pojetím mateřství a představami matek o škole a vzdělávání. Jako další proměnné byly identifikovány rodinný kontext a vliv odborníků, resp. rádců. K základním mateřským strategiím zvládání SPU patří domácí učení, posilování zvládání na straně dítěte, hledání vlastních zdrojů, zajišťování školní...TITLE: Maternal coping with stress associated with specific learning disabilities AUTHOR: Mgr. Jana Kouřilová DEPARTMENT: Psychology Department, Faculty of Education, Charles University in Prague SUPERVISOR: Prof. PhDr. et RNDr. Marie Vágnerová, CSc. ABSTRACT: Dissertation theses is focused on coping strategies analysis of mothers of children with specific learning dissabilities. The first two chapters are purely theoretical. They deal partly with SLD, partly with materhood of children with SLD. The research was realized as a qualitative inquiry based on principles of grounded theory. The data collecting was realized through in-depth semi-structured interviews with 25 mothers of children with SLD. It was confirmed that SLD represent stress for mother which intensity depends not only on child's manifesting and mother's interpretation of these manifestations but also on school aspects of situation (especially on felt school pressure or support) and mother's possibilitites of controlling SLD. The coping strategies are primarily influenced by two factors: concept of motherhood and mother's perception of the school and education. Family context and the influence of experts or counsellors were identified as other variebles. The basic maternal strategies of coping with SLD include home teaching, strenghtening of...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58180