Název:
Kinect - využití v ergoterapii
Překlad názvu:
Kinect - utilising in the occupational therapy
Autoři:
Nushartová, Marie ; Oborná, Pavlína (vedoucí práce) ; Čábelková, Alžběta (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] bakalářské práce: Tématem této bakalářské práce je využití Kinectu u pacientů s poškozením mozku k tréninku pohybů užívaných v běžných denních činnostech (ADL). Teoretický úvod se věnuje rozboru možných neurofyziologických mechanismů, které se při rehabilitaci s využitím Kinectu mohou uplatňovat, jako biologická zpětná vazba, repetitivní pohyby, komplexní pohybové vzory. Odezva na trénink byla testována na pilotním vzorku dvou pacientů: pacient se spastickou pravostrannou hemiparézou po hemoragické cévní mozkové příhodě, druhý pacient s kvadruparézou, s lehkým až středně těžkým postižením obou horních končetin, těžší vpravo, po kraniocerebrálním traumatu s mnohočetnými kontuzemi mozku. Trénink probíhal v sérii šesti tréninkových dnů rozložených do několika týdnů. Vývoj výsledků byl kvantitativně zachycen pomocí aritmetických průměrů výkonu v jednotlivých dnech a variabilita byla vyjádřena hodnotou jejich průměrné absolutní odchylky. K porovnání vývoje výkonů v tréninku a vývoje schopností jemné a hrubé motoriky pacientů byl použit Jebsen - Taylor Test. Zároveň jsou v práci diskutovány vhodné vlastnosti herních prostředí pro ergoterapeutické využití a možné problémy nebo kontraindikace u některých diagnóz. Klíčová slova: Kinect, Motion capture, virtuální realita, spasticita, biologická zpětná vazba,...The theme of this thesis is the use of Kinect in training of movements which are used in Activities of Daily Living (ADL) of patients with brain damage. Teoretical introduction is dedicated to analysing possible neurophysiological mechanisms which could be applied in rehabilitation with using of Kinect such as biofeedback, repetitive movements, complex paterns of movements. Training response was tested on the pilote sample of two patients: one with right-handed spastic hemiparesis after hemorragic stroke, the other with kvadruparesis, disability of low to medium-size of both superior limbs, more severe right, after craniocerebral trauma with multiple contuses of brain. Training was applied in series of six training days during several weeks. Development of results was expressed quantitatively using arithmetic averages achieved in particular days and variability was expressed by value their average absolute deviation. To compare development of training achievements and development of abilities fine and gross motor skills of patients was used Jebsen - Taylor Test. In the thesis are discused appropriate attributes of virtual reality to utilise in the occupational therapy and also possible problems and contraindication of some diagnoses simultaneously. Key words: Kinect, Motion capture, virtual...
Klíčová slova:
biologická zpětná vazba; Kinect; Motion capture; repetitivní pohyby; spasticita; virtuální realita; biofeedback; Kinect; Motion capture; repetitive movements; spasticity; virtual reality