Název:
Poezie Johna Donna: T.S.Eliot jako kritik a básník
Překlad názvu:
The poetry of John Donne: T.S.Eliot as Critic and Poet
Autoři:
Šmejdová, Barbora ; Znojemská, Helena (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The aim of the B. A. thesis called "The Poetry of John Donne: T. S. Eliot as Critic and Poet" is to analyse Eliot's view of John Donne in relation to his own poetry and critical work. This is also reflected in the structure of the paper. The first chapter following the introduction is devoted to the description of Eliot's critical positions. The chapter should create a general background of the following discussion of Eliot's view of John Donne. It deals with the issues like Eliot's concept of tradition, the theory of depersonalization, Eliot's attitude to the problem of Romanticism and Classicism, and his earlier account of metaphysical poetry. The next chapter discusses Eliot's specific view of John Donne on the bases of his definition of metaphysical poetry. At first, it sets the problems connected with the definition to a wider perspective of literary criticism. It shows that there are not only different interpretations of the phrase "metaphysical poetry," but the critics differ in the answer to the question which particular poets should belong to this group. Eliot deals with this topic in his lectures on metaphysical poets collected under the title The Varieties of Metaphysical Poetry. In this material, we can trace two complementary definitions of metaphysical poetry. Eliot stresses that the...Resumé Cílem bakalářské práce "Poezie Johna Donna: T. S. Eliot jako kritik a básník" je analýza Eliotova pohledu na Johna Donna ve vztahu k jeho vlastní poezii a kritickému dílu. Tomu odpovídá také struktura práce. Kapitola zařazená po úvodu se věnuje popisu základních Eliotových kritických stanovisek. Kapitola vytváří pozadí k následující diskuzi Elitova pojetí básnické tvorby Johna Donna a pojednává o prvcích Eliotovy kritiky jako je teorie tradice a koncept depersonalizace. Dalším tématem je Eliotův postoj k problému klasicismu a romantismu a Eliotovo rané pojetí metafyzické poezie. Následující kapitola pojednává o Eliotovu pojetí Johna Donna na základě Eliotovy definice metafyzické poezie. Nejprve zasazuje problém do širší perspektivy literární kritiky. Ukazuje, že se porozumění pojmu "metafyzická poezie" mezi jednotlivými kritiky liší a také se kritici rozcházejí v názoru, kdo do skupiny metafyzických básníků vlastně patří. Eliot pojednává o své definici ve svých přednáškách, které nesou souhrnný název The Varieties of Metaphysical Poetry. Zde se objevují dvě definice metafyzické poezie, které se doplňují. Eliot zdůrazňuje všeobecnou platnost termínu a mluví o třech metafyzických obdobích reprezentovanými básníky jako jsou Dante, Donne a Laforgue. Ukazuje, že na pozadí tvorby každého z nich stojí...
Klíčová slova:
Criticism; John Donne; Metaphysical poetry; Modernist poetry; T.S.Eliot; Criticism; John Donne; Metaphysical poetry; Modernist poetry; T.S.Eliot