Original title:
Anežský klášter jako kulturně historická památka
Translated title:
St. Agnes Monastery as a monument of art and history
Authors:
Neradová, Lucie ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Županič, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá Anežským klášterem jako kulturně historickou památkou a možnostmi využití kulturně historické památky, konkrétně Anežského kláštera, v hodinách občanské výchovy. Klade si za cíl prozkoumat kulturně historický přínos tohoto kláštera z hlediska funkcí, které měl klášter v minulosti i dnes, na základě zjištěných skutečností posoudit význam těchto funkcí pro památkový význam kláštera a péči o jeho zachování a zvážit využitelnost této památky v občanské výchově na druhém stupni základních škol, včetně návrhu konkrétních činností. V práci se autorka zamýšlí nad smyslem výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, k památkám a jejich ochraně, a možnostmi jejího rozvoje vzhledem k občanské výchově i vzdělávací koncepci České republiky a jejím dokumentům (konkrétně RVP a ŠVP). Na vývoji české památkové péče seznamuje čtenáře s přístupy k ochraně památek v minulosti i dnes a s problémy památkové péče, otvírajícími prostor pro učitele a jejich žáky k reflexi vlastního vztahu k památkám a možnostem aktivního zapojení do péče o památky, jakožto nedílné součásti kulturního životního prostředí člověka.The work deals with St. Agnes Convent as a cultural and historical monument and possibilities of using a cultural and historical landmark, specifically St. Agnes Convent, in classes of Citizenship. It aims at exploring cultural and historical benefits of this convent from the view of its functions in the past and present, at making use of these findings to judge the importance of these functions for landmark value and preservation of the convent and finally at considering suitability of this monument for Citizenship at Stage 2 of basic schools, including proposals of specific activities. The author discusses the importance of teaching relation to cultural and historical heritage, to monuments and their conservation and also possibilities of its development owing to Citizenship and educational conception of the Czech Republic and related documents (especially "RVP" [Framework Educational Programmes for Basic Education] and "ŠVP" [School Educational Programmes]). Introducing the evolution of preservation of monuments in the Czech Republic, the author acquaints readers with approach to preservation of landmarks in the past and today and with problems of preservation of monuments which opens space for teachers and their students for reflection of their own relation to monuments and possibilities of...
Keywords:
Citizenship; cultural and historical heritage; cultural and historical monument; preservation of monuments; St. Agnes Convent; Anežský klášter; kulturně historická památka; kulturně historické dědictví; občanská výchova; památková péče
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57351