Original title:
Funkční myšlení žáků středních škol
Translated title:
Functional thinking of high school students
Authors:
Janda, David ; Pilous, Derek (advisor) ; Vondrová, Naďa (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce Funkční myšlení u žáků středních škol je analýza a popis vybraných problémových aspektů z výuky teorie funkcí na střední škole. V první části práce jsou popsány základní teoretické koncepce v oblasti didaktiky matematiky se zaměřením na uvedenou problematiku a shrnuty vybrané výzkumy z hlediska jednotlivých aspektů. Druhá část práce je věnována analýze původního výzkumu realizovaného v hodinách matematiky na střední škole. V závěrečné kapitole jsou shrnuty výsledky výzkumu z hlediska jednotlivých aspektů a diskutován jejich význam a způsob využití ve výuce.The aim of the thesis Functional thinking of high school students is an analysis and descrip- tion of chosen aspects of function theory at high school, which seems to be problematic. The first chapter of the thesis summarizes basic theoretical concepts of didactics of mathematics focusing on and describing selected researches in the framework of aspects. The second part deals with the analysis of the research realized in standard math lessons at high school. The final chapter of the thesis recapitulates the results of the research from the points of view of particular aspects and discuses their importance and the way of utilization in education.
Keywords:
educational process; functional thinking; functions; mathematics education; procept; research; didaktika matematiky; funkce; funkční myšlení; poznávací proces; procept; výzkum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/57043