Original title:
Změny postojů k tělesné výchově u žáků 5. a 6. tříd ZŠ při zapojení aktivit v přírodě do hodin tělesné výchovy
Translated title:
Changes in attitudes to physical education for pupils fifth and sixth year of school involvement in outdoor activities in the hours of physical education
Authors:
Čapková, Anna ; Nováková, Lenka (advisor) ; Turčová, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Změny postojů k tělesné výchově u žáků 5. a 6. tříd ZŠ při zapojení aktivit v přírodě do hodin tělesné výchovy Cíle: Cílem práce je zjistit, zda lze změnit postoje žáků na základní škole k tělesné výchově zapojením aktivit v přírodě do hodin tělesné výchovy. Metody: Všechny údaje byly získány pomocí nestandardizovaného dotazníku, který byl vytvořen za tímto účelem. Obsahuje uzavřené, otevřené a polouzavřené otázky. Dotazník byl určen pro žáky 5. a 6. tříd základní školy. Také byly provedeny neformální rozhovory - zhodnocení hodin. Získaná data byla vyhodnocena graficky a písemně. Výsledky: Získané výsledky byly porovnány s formulovanými předpoklady. Z výsledků vyplývá, že u části dívčí experimentální skupiny došlo k sourodé změně ve směru negativního zesílení. Jinak u chlapeckých skupin došlo k sourodé změně ve směru pozitivního zesílení postoje k hodinám tělesné výchovy. Klíčová slova: postoje, střední školní věk, tělesná výchova, aktivity v příroděTittle: The attitude changes of 5th and 6th grade pupils of primary school towards the physical education while involving outdoor activities during the physical education classes. Aim: The aim of the thesis is to find out if there is a possibility to change the pupil attitude towards the physical education at the primary school while involving the outdoor activities. Methods: All the data have been gained by the non-standardized questionnaire made for this purpose. It contains closed, opened and semi-closed questions. The questionnaire has been targeted at pupils of 5th and 6th grades of the primary school. Moreover the interviews have been taken to evaluate the classes. The data have been analyzed and evaluated in graphical and written form. Outcomes: The gained results have been compared with the assumptions formed before. The results show that part of the girl's experimental group reached the change in terms of the negative intensification. On the contrary in case of the boy's groups it came to the change in terms of the positive intensification of the attitude to physical education classes. Keywords attitudes, middle pupil-age, Physical training, outdoor activities
Keywords:
attitudes; middle school age; outdoor activities; physical education; aktivity v přírodě; postoje; střední školní věk; tělesná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56811