Original title:
Kooperativní učení a diverzita žáků
Translated title:
Cooperative education and diversity of pupils
Authors:
Ouředníčková, Libuše ; Kasíková, Hana (advisor) ; Tvrzová, Ivana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání a diverzitou žáků v běžných základních školách, konkrétně žáků se specifickými poruchami učení integrovanými ve školách hlavního vzdělávacího proudu a využitím kooperativního učení v těchto třídách. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, v první části jsou sepsána nezbytná teoretická východiska pro výzkumnou část práce a jsou zde nastíněny kontroverzní otázky současného školského systému. Praktická část je zaměřena na využívání kooperativního učení ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení. Součástí jsou výsledky šetření provedeného na základních školách v Praze a středočeském kraji.This thesis is focused on issues of inclusive education and diversity of pupils at common basic schools, specifically on the pupils with specific learning disabilities integrated in mainstream schools and using cooperative learning in these classes. The thesis is devided into theoretical part and research part, in the first part there are written up necessary theoretical basis for reasearch part and there are also outlined controversial questions of current school system. Research part is focused on using cooperative learning in classes where children with specific learning disabilities are integrated. Results of research executed at basic schools of Prague and central bohemian region are included.
Keywords:
cooperative learning; differentiation; Diversity; inclusive education; special educational needs; specific learning disabilities; diferenciace; Diverzita; inkluzivní vzdělávání; kooperativní učení; specifické poruchy učení; speciální vzdělávací potřeby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56809