Original title:
Dětská kresba jako nástroj pedagogicko-psychologické diagnostiky
Translated title:
Childern Drawing as a Tool of Pedagogic-Psychological Diagnostic Measurement
Authors:
Mička, David ; Krykorková, Hana (advisor) ; Komárková, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce pojednává o dětské kresbě jako nástroji pedagogicko-psychologické diagnostiky. V práci je popsán historický zájem o dětskou kresbu, období předškolního období z pohledu vývojové psychologie, jakožto nejdůležitějšího období, kdy se dětská kresba využívá jako komunikační a diagnostický prostředek. Dále se zaměřuje na využití dětské kresby v pedagogicko-psychologické diagnostice. Jsou zde obsaženy vývojové zvláštnosti dětské kresby, její interpretace a kresebné testy.This essay discusses about the children's drawings as a tool for educational and psychological assessment. The essay describes about the historical interest in children's drawing, which is the period of preschool age from the perspective of development psychology. This is the most important period when the child uses drawing as a communication and diagnostic tool. It also focuses on the use of children's drawings in the pedagogical-psychological diagnostics. It also include developmental traits of children's drawings, interpretation and drawing tests.
Keywords:
Childern drawing; Development of childern's drawings; Drawing test; Pedagogic-psychological diagnostic; Pre-school age; dětská kresba; kresebné testy; Pedagogicko-psychologická diagnostika; předškolní věk; vývoj dětské kresby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56663