Original title:
Dětská skupinová psychoterapie pohledem rodičů
Translated title:
Child group psychotherapy of parents looking
Authors:
Mýtina, Ondřej ; Pavlas Martanová, Veronika (advisor) ; Veselá, Ivana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Dětská skupinová psychoterapie pohledem rodičů AUTOR: Ondřej Mýtina KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. Tato bakalářská práce se zabývá rodičovským pohledem na paralelní rodičovskou podpůrnou a dětskou psychoterapeutickou skupinu. V teoretické části práce je věnována pozornost psychoterapii, skupinové psychoterapii, specifikům dětské psychoterapie. Zvláštní pozornost je věnována faktoru universality ve skupinové psychoterapii. Teoretická část se dále věnuje poradenství, zejména skupinovému. Podstatná část se zabývá specifiky participace rodiče v terapii dítěte a paralelními intervencemi u dítěte a rodiče. V části empirické je představen vlastní výzkum. Ten spočívá v analýze pěti rozhovorů s rodiči, kteří po dobu jednoho roku docházeli na rodičovskou podpůrnou skupinu, zatímco s touto skupinou paralelně probíhala dětská psychoterapeutická skupina. Rozhovory jsou analyzovány dle principů zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že rodiče zažívali na skupině fenomén universality a mohli sdílet různá témata související s problematickou výchovou jejich dětí. Diskuse výsledků s teorií ukázala, že naše výsledky souhlasí s dostupnou teorií. Především potvrzují přítomnost terapeutického faktoru v podpůrné skupině. KLÍČOVÁ SLOVA: podpůrné skupiny pro rodiče,...TITLE: Child Group Psychotherapy of Parents Looking AUTHOR: Ondřej Mýtina DEPARTMENT: Department of Psychology SUPERVISOR: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. This thesis deals with parental view of the parallel run of parental support group and child psychotherapy group. The theoretical part is focused on psychotherapy, group psychotherapy, the specifics of child psychotherapy. Particular attention is paid to the factor of universality in group psychotherapy. The theoretical part also introduces consulting services, especially group consulting. A substantial part deals with the specifics of parents' participation in their child therapy and parallel intervention applied on the child and their parents. The empirical part describes the research. It is based on an analysis of five interviews with parents who for one year attended the parental support group, while their children group psychotherapy ran in parallel. Interviews are analysed according to the principles of the Grounded Theory. The results suggest that parents in the group experienced the phenomenon of universality and were enabled to share various topics related to the problematic education of their children. Discussion of the results and its comparison with the theory demonstrated that our results are in line with the available...
Keywords:
attention problems; child psychotherapy; support group for parents; universality; dětská psychoterapie; podpůrné skupiny pro rodiče; poruchy pozornosti; universalita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56088