Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Bilingvismus - Symetrie a asymetrie ve vývoji jazyka u dvojjazyčně vyrůstajících dětí. Rozhodující faktory u sourozenců v jedné bilingvní rodině.
Original title:
Bilingvismus - Symetrie a asymetrie ve vývoji jazyka u dvojjazyčně vyrůstajících dětí. Rozhodující faktory u sourozenců v jedné bilingvní rodině.
Translated title:
Bilingualism - Symmetry and asymmetry in the linguistic development of bilingual children. Decisive factors among siblings in a bilingual family.
Authors:
Liborová, Blanka ; Blahak, Boris (advisor) ; Hejhalová, Věra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] The present Bachelor thesis deals with the general approaches and diverse forms of bilingual education of siblings in a bilingual family. The different research approaches will be defined in the work and their specific differences will be described. In the theoretical part of the Bachelor thesis is the comparison of scientific studies about the so-called mixed bilingualism from the perspective of different linguists. On section is dedicated to refute myths about early bilingualism that bear scientific grounds. The practical part of the Bachelor thesis is based on the collection of information in multilingual families with at least one parent whose native language is not the language of the social environ of the children. Part of the analysis is to create an accurate profile of the families in order to better describe and distinguish the specific results of the different families. The aim of this Bachelor thesis is to state important factors that can lead to an advanced symmetrical or asymmetrical use of the languages for bilingual children, as well as to inspire bilingual families with the case studies on what approach can be used to raise bilingual children.Předložená práce se zabývá všeobecnými přístupy a rozdílnými formami dvojjazyčné výchovy sourozenců v bilingvní rodině. Rozličné výzkumné postoje a jejich charakteristiké znaky budou stanoveny v průběhu práce . V teoretické části bude na základě vědeckých studií porovnávána tzv. smíšená dvojjazyčnost z hlediska několika známých lingvistů. Jedna část práce se bude zabývat komplexním vyvrácením mýtů, které nejsou založeny na vědeckých základech. Praktická část se skládá ze shromažďování informací ve vícejazyčných rodinách s alespoň jedním rodičem, jehož mateřský jazyk není shodný se sociálním prostředím dítěte. Součástí analýzy jsou přesné profily rodin s cílem lépe vymezit konkrétní výsledky jednotlivých přístupů k dvojjazyčné výchově. Cílem této práce je předložit důležité informace o faktorech, které v konečném důsledku vedou k dokonale symetrickému nebo asymetrickému vývoji v mnohojazyčnosti dítěte, stejně jako inspirovat dvojjazyčné rodiny prostřednictvím případových studií a posloužit jim tak při rozhodování jak své děti v bilingvním prostředí vychovávat.
Keywords:
asymmetry; Bilingualism; siblings; speech defects; surroundings; symmetry; upbringing; Asymmetrie; Erziehung; Geschwister; Sprachentwicklungsstörung; Symmetrie; Umgebung; Zweisprachigkeit
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/56085