Název:
Italské groteskní divadlo
Překlad názvu:
Italian theatre of the Grotesque
Autoři:
Chaloupková, Veronika ; Pelán, Jiří (vedoucí práce) ; Polišenská, Vladimíra (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Tato bakalářská práce se zabývá obrazem tří autorů italského groteskního divadla mezi lety 1916-1924. Jsou to: Pier Maria Rosso di San Secondo, Luigi Chiarelli a Luigi Antonelli. První kapitola se věnuje úvodu do dané problematiky, představení autorů a jejich individuálních poetik, kvůli nimž by groteskní divadlo nemělo být chápáno jako programově definované divadelní hnutí. Každá kapitola se skládá z bio-bibliografického medailonu jednotlivých autorů, druhá část je věnována analýze jejich nejznámějších her: Ó loutky, jaká vášeň! (1918), Maska a tvář (1913), Muž, který potkal sám sebe (1918) v tomto pořadí. Práce na základě analýz vybraných her odhaluje jejich charakteristické rysy, sleduje přitom vývoj a proměny témat a použití autorských uměleckých prostředků. Závěrečná kapitola shrnuje nabyté poznatky a postřehy, porovnává jednotlivá díla autorů a zařazuje je do italského literárně-divadelního kontextu tehdejší doby.(in English) This bachelor thesis deals with the portraits of three authors of Italian Grotesque Theatre in the years of 1916-1924, such as Pier Maria Rosso di San Secondo, Luigi Chiarelli and Luigi Antonelli. The introductory chapter presents the theatre and analyses authors' unique poetics, which, however, cannot be perceived as the programmatically defined theatrical movement. The first section of each chapter is dedicated to the authors' biographies, the second part to the analysis of their best known plays, such as Marionettes, what a passion! (1918), The mask and the face (1913), The man who encountered himself (1918) in the order given. By doing that, the thesis tends to reveal significant features of the above mentioned authors' poetics and analyse the development and changes of the themes and the artistic devices used in their works. The final chapter summarises the gained facts and observations and compares the authors' production in the Italian theatrical context of the time.
Klíčová slova:
groteskní divadlo; italské groteskní divadlo; Luigi Antonelli; Luigi Chiarelli; Luigi Pirandello; Pier Maria Rosso di San Secondo; Italian Grotesque Theater; Luigi Antonelli; Luigi Chiarelli; Luigi Pirandello; Pier Maria Rosso di San Secondo; Theater of the Grotesque