Original title:
Finanční vzdělávání a jeho místo ve školním vzdělávání
Translated title:
Financial Education and its Position in School Education
Authors:
Říhová, Barbora ; Tichá, Milena (advisor) ; Jirásková, Věra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá finančním vzděláváním a jeho místem ve školním vzdělávání. Je rozdělena do čtyř hlavních částí. V první kapitole je vymezen pojem finanční gramotnosti, vývoj finančního vzdělávání v pedagogické reflexi a faktory ovlivňující jedince v procesu finanční vzdělávání. Druhá kapitola se věnuje místu finančního vzdělávání ve školním vzdělávání, přičemž je provedena analýza vybraných dokumentů vzdělávací politiky České republiky a činnosti aktérů podílejících se na rozvoji finanční gramotnosti obyvatel České republiky. Tématem třetí je kapitoly vymezení místa finančního vzdělávání v rámci mimoškolního vzdělávání v soukromém sektoru. Čtvrtá kapitola pojednává o roli pedagoga v procesu finančního vzdělávání a předkládá jistá doporučení.This Master's thesis deals with financial education and its place in school education. The thesis is separated into four main parts. The first chapter defines the concept of financial literacy, historical evolution of financial education in pedagogical reflection and factors affecting individuals in the process of financial education. The second chapter deals with the place of financial education in school education, which is an analysis of selected education policy documents of the Czech Republic and the activities of the actors involved in the development of financial literacy of the population of the Czech Republic. The theme of the third chapter is defining areas of financial education in school education in the private sector. The fourth chapter discusses the role of the teacher in the process of financial education and presents some recommendations.
Keywords:
education; financial education; school education; finanční vzdělávání; vzdělávání; školní vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55929