Original title:
Inovace v řízení neformálního vzdělávání
Translated title:
Innovations in the management of non-formal education
Authors:
Gaydošová, Michaela ; Kitzberger, Jindřich (advisor) ; Trojan, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato závěrečná diplomová práce se zabývá inovacemi v řízení neformálního vzdělávání. Hlavním cílem práce je upozornit na důležitost inovací v neformálním a zájmovém vzdělávánía přinést inspiraci vedoucím pracovníkům neformálníhoa zájmového vzdělávání ve formě příkladů dobré praxe. V teoretické části práce je neformální a zájmové vzdělávání začleněno do celkového systému vzdělávání České republiky a jeho vývoj ilustrován na zákonech a vyhláškách od roku 1948 do současnosti. Výzkum formou strukturovaného rozhovoru odhalil pohled respondentů na inovace v zájmovém vzdělávání a ukázal zkušenosti respondentů se zaváděním inovací v jejich vlastních organizacích. Z průběhu i závěrů strukturovaných rozhovorů jasně vyplynula nutnost inovací v neformálním a zájmovém vzdělávání pro konkurenceschopnost jednotlivých organizací. Vedoucí pracovníci školských zařízení pro zájmové vzdělávání i organizací neformálního vzdělávání zde mohou najít inspiraci pro jednotlivé konkrétní inovace v příkladech dobré praxe.This final thesis deals with innovations in the management of informal education. The main objective is to highlight the importance of innovations in informal and leisure education, and bring inspiration to the managers of informal and leisure education in the form of examples of good practice. In the theoretical part informal and interest education is incorporated into the overall educational system of the Czech Republic and its development is illustrated on the laws and decrees from 1948 to present. The research in the form of structured interview with respondents revealed their view on innovations in leisure education and showed their experience with the introduction of innovations in their own organizations. The process and the conclusions of structured interviews clearly highlighted the need for innovation in informal and leisure education for the competitiveness of informal education organizations. The executives of school facilities for leisure education as well as organizations of informal education can hereby find inspiration for each specific innovation in the examples of good practice.
Keywords:
example of good practice; informal education; innovation; leisure education; lifelong learning; celoživotní vzdělávání; formální vzdělávání; inovace; neformální vzdělávání; pedagog volného času; příklad dobré praxe; středisko volného času; vychovatel; zájmové vzdělávání; školní družina; školní klub
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55874