Název:
Politika boje proti dětské obezitě ve vztahu k produkci a marketingu potravin
Překlad názvu:
Public Policy to Prevent Childhood Obesity and the Role of Food Production and Marketing
Autoři:
Winzbergerová, Alžběta ; Háva, Petr (vedoucí práce) ; Tušková, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Následující práce je případovou studií, jejímž předmětem zájmu je politika boje proti dětské obezitě v ČR ve vztahu k produkci a marketingu potravin. Důraz je kladen na provázanost institucionálního uspořádání v oblasti výroby a marketingu potraviny určené dětem se sociálními důsledky, mezi něž patří právě dětská obezita. Dětská obezita je zde pojímána jako jev podmíněný řadou faktorů, mezi něž se řadí i vliv reklamy. Prioritně se práce zaměřuje na institucionální analýzu stávajícího právního rámce. Výsledky analýzy jsou dále konfrontovány s pohledem rodičů a dětí a jejich postojem k reklamě. Z analýzy vyplývá, že oblast reklamy a produkce potravin pro děti v předškolním věku není v ČR výrazně regulována. Zákon stanovuje pouze obecné zásady a přednost je dána seberegulaci reklamního průmyslu. Vědomi si velkého vlivu reklamy na své děti, hodnotí rodiče stávající stav jako nežádoucí a uvítali by rozsáhlejší zákonnou regulaci v oblasti výroby i reklamy.This thesis is a case study focused on a relationship between public policy to prevent childhood obesity and the role of the food production and marketing in the Czech Republic. The emphasis is especially given to the institutional framework of food marketed and produced for children and its social concequences, because childhood obesity is one of them. The results from the analysis are then confronted with views and opinions of children and their parents, with how they feel about food advertising. Conclusion: advertising and production of food designated for children is not regulated in the Czech Republic. On governmental level only basic standards and rules are given and self-regulation is given precedence. Parents are aware of the huge influence of advertising on their children and that is why they are not satistied with the current situation. They would appreciate stronger legislative regulation of marketing and production of food for children.
Klíčová slova:
Dětská obezita; institucionální analýza; kvalitativní výzkum; marketing potravin; obezogenní prostředí; persvaze; případová studie; reklama; stravovací návyky; veřejné zdraví; advertising; case study; Child obesity; dietary patterns; food marketing; institutional analysis; obesogenic environment; persuasion; public health; qualitative reserach